Kohti lomaa ja Espanjaa
Cherburg oli kaunis kaupunki ja uusitun sataman palvelut toimivat hyvin. Kallen gastit tulivat ja myöhemmin illalla grillasimme rannassa. Puiden alla oli pöytä ja penkit, harvinaista Ranskassa. Grillasimme kunnon pihvit jotka löysimme isosta tavaratalosta. Jälkiruokana oli perinteiset grillatut banaanit. Suklaalevyä emme löytäneet kaupasta mutta sen korvasi m&m karkit. Liekitys Vana Tallinnanlla epäonnistui jostain syystä, ehkä hiilet olivat jo nukahtaneet. Banaanit maistuivat oikein hyvältä.
Täällä on kaloja satamissa mitkä putsaavat pohjan, syövät siis myrkkyväriä.. Meillä myrkkyä ei ole joten pusutusta ei kuulu pohjasta.
Guernsey (Kanaali saari), St Peters Port
Seuraavaan satamaan menessä tärkeintä oli huomioida virrat erityisen tarkasti. Pahimmillaan oli 6 solmun virta. Se oli saatava myötäiseen jotta matka edistyy. Hyvin suunnittelu onnistui, saimme ennen satamaa n 11 solmun vauhdin pelkällä isolla. Vuorovesi on myös suurin kanaalisaarilla. Tässä satamassa noina päivinä 8,5m. Isossa satama- altaassa oli odotuslaituri ja ulkolaiturit isoille veneille jotka eivät mahtuneet suljettuun satamaan sisään. Olimme kahta tuntia ennen odotuslaiturissa, n 10 vene ja olimme omassa rivissä toinen. Meidän kylkeen tuli vielä 6 venettä. Satamamarineerot olivat taitavia työssään ja ajelivat jokaisen veneen luo ohjaamaan oikealle paikalle. 4 kumivenettä ja heidän osaamisensa auttoi, olihan toki muutama vene joka ei neuvoja paljoa kuunnellut ja törttöivät siten vaarallisin seurauksin. Meidän veneen syväyksellä pääsi sisäsatamaan ja saimme hyvän aisapaikan.
Guernsey on kaunis saari, vanhat rakennukset on uudistettu ja kapeat kujat olivat kävelijöille. Kävelimme naapuriveneen suosittelemaa reittiä pitkin rantoja ja löysimme ankkuripoukaman, merivesialtaat ja akvaarion jossa tutustuimme maailman kaloihin. Odotimme, että siellä olisi nähnyt paikalliset kalat, mutta ei.
Ensimmäisenä iltana toivoimme syövämme pizzaa..oli sunnuntai ja ravintolat pääosin kiinni. Yksi paikka löytyi, italialainen ravintola ja pöh! valmis pizzapohja ja vähän juustoa. Yhtä surkea pizza kuin Vlielandissa. Toisena iltana söin fish and chips ja Jari otti simpukat valkoviini, valkosipuli, kermassa. Kala oli hyvää ja Jarin mielestä vain homejuusto simpukoita voi syödä jatkossa. Muu on kuulemma kuin kalakeittoa.
Äidin antamia valkosipuleita on vielä 1,5kpl jäljellä
Myrskylaita asennettiin myös toiselle sohvalle valmiiksi.
Yli Biskajanlahden
Tuuli oli jälleen suotuinen. Luvassa oli 3 päivää tuulta pohjoisesta. Ensimmäisenä päivänä pääsimme purjehtimaan puolet ajasta ja yöllä mentiin moottorilla. Plotterista kartta loppui Ranskan länsinurkassa, silver kartta jäi onneksi osoittamaan oikeaa suuntaa. Mentiin Ipadin mukaan. Toisena päivänä ei tuullut, moottoroitiin. Kolmantena päivänä yritettiin purjehtia valoisaan aikaan, mentiin vain n 3 solmun vauhdilla.
Nähtiin delfiinejä veneen ympärillä ja 2 valasta n 100 metrin päästä. Ne puhalsivat vettä ilmaan n 10 kertaa. Kuinka isoja ne sitten olivat? Ehkä 15 metrisiä, toinen oli pienempi, valastyyppi pitää vielä selvittää. Näimme myös 2 suomalaista venettä ja olimme yhteydessäkin monta kertaa vhf:llä.
Tässä Merelle
Tuuli oli jälleen suotuinen. Luvassa oli 3 päivää tuulta pohjoisesta. Ensimmäisenä päivänä pääsimme purjehtimaan puolet ajasta ja yöllä mentiin moottorilla. Plotterista kartta loppui Ranskan länsinurkassa, silver kartta jäi onneksi osoittamaan oikeaa suuntaa. Mentiin Ipadin mukaan. Toisena päivänä ei tuullut, moottoroitiin. Kolmantena päivänä yritettiin purjehtia valoisaan aikaan, mentiin vain n 3 solmun vauhdilla.
Nähtiin delfiinejä veneen ympärillä ja 2 valasta n 100 metrin päästä. Ne puhalsivat vettä ilmaan n 10 kertaa. Kuinka isoja ne sitten olivat? Ehkä 15 metrisiä, toinen oli pienempi, valastyyppi pitää vielä selvittää. Näimme myös 2 suomalaista venettä ja olimme yhteydessäkin monta kertaa vhf:llä.
Tässä Merelle
Viimeinen vuorokausi olikin ihan toista kuin edelliset. John lähetti sääennusteen satelliittipuhelimeen joka toteutui. Tuuli 15-25 knotsia sw joka oli 10-16 m/s sw. Vettä tuli sisään kun ovi aukon luukku ei ollut kiinni ja naamalle tuli kuin saavista kaatamalla merestä. Suunnitelmamme oli mennä La Corunaan Espanjaan, mutta aallot painoivat meitä itään päin mereltä. Oli kauhea viimeinen vuorokausi. Seisominen oli mahdotonta, syöminen oli energiapatukat ja nakit kylmänä. Uusi suunnitelma on Viveiro, suojaisa satama jotta saataisiin ladattua kartta uudelleen plotteriin. Kauhea oli myös sisääntulo pimeään satamaan mututuntuntumalla iPadin kanssa klo 5 aamulla. Hartialihakset olivat kipeinä ruorin vääntämisestä, olisipa Riia ollut matkassa mukana. Heräsimme klo 12. Huolet oli taas poissa. Oli mielenkiintoista katsoa ulos millaisessa paikassa sitä oikein oltiin. Kaunista, kuin vuonossa. Päivä kului venettä siivoamalla, suola piti saada pois. Matkaa tuli yhteensä 512 mailia Guernseyltä. Yhteensä matkaa ollaan tehty nyt 2068 mailia.
La Coruna
Moottorointi matka oli 57 mailia. Diesel loppui Corunan lahdella. Onneksi oli vielä varatakki josta tankata. Satama oli melko tyhjä. Vain 2 arc 2014 lippua. Ruotsalaisia, suomalaisia, englantilaisia, saksalaisia ja tietysti espanjalaisia veneitä. Kävelimme tietysti kaupunkiin. Vanha kaupunki oli tyhjä. Kadut olivat tyhjiä samoin kaikki liikeet siellä olivat tyhjiä. Uutta satamaa rakennetaan keskustan lahteen. Hintataso onneksi muuttui meille suopeaksi. 4,50 lasi viiniä ja olut. Aina hintaan sisältyy lisäksi tapakset.
Asterix ja Obelix
Jari ja Minä
6.8. Nyt ollaan oltu 4 päivää La corunassa. On kävelty, pesty venettä, vaatteita ja itseämme. Eilen eksyttiin kun yritettiin löytää kauppaa. Sen sijaan löydettiin ravintolakadut, n 4 m leveät kadut jotka ovat täynnä terasseja. Nälkäkin oli ja sieltä sai tapaksia. Heikolla, muutaman sanan osaamisella tilattiin 5 erilaista ja kaikki melkein maistuivat. Kaikkea ei tietenkään jaksettu syödä, niin isot olivat annokset, hinta n 10€.
Kauppaan suunnattiin ruoan jälkeen, kalatiskistä yllätystä (edes nettisanakirja ei tiennyt mikä kala oli kyseessä) syötiin tänään. Melkein kuin tonnikalaa, muusia ja hollandaise kastiketta. Ihan ok. Prima Donnan miehistö jätti veneen tänään tänne talveksi. Ensi vuonna matka jatkuu..
Huomenna me lähdetään eteenpäin laguuniparkkeihin. Kumiveneen moottori toimii yhä, tänään testattu :)
Hankimme Espanjan netti/puhelin liittymän, sen numero on +34 645 988730, kortti on minun puhelimessa nyt, siis en pääse vastaamaan omaan numeroon tuleviin soittoihin.
Satelliittipuhelin on päällä vain pitkillä ylityksillä, viestejä toki luetaan sieltä.
Sähköpostia voi lähettää jari.tammilehto@netti.fi
Jarin puhelin on päällä +358 50 3922 981 soittaa voi.
VHF OH2541 mmsi: 2300 48880
Skype on Jari Tammilehto nimellä
ja facebookista meidät tietysti
No nyt olette sitten avoimella vesillä ja 'oikea' purjehdus alkaa.Ei muuta kun sopivat vahtivuorot ja menoksi.Ainakin Suomen säätiedotuksien mukaan siellä on aika laaja korkeapaine joten tuulet ovat kohtuullisia?.Eipä sitä täältä Suomesta kyllä tiedä.
VastaaPoistaUusia tietoja odottaen
Antero
Yritettiin soittaa teille to. klo 12.-12.30 välisenä aikan, emme saaneet yhteyttä. Toistettiin soitto perjantaina samalla tuloksella. Toivottavasti Biskajan ylitys meni hyvin.
VastaaPoistaKiitos viesteistä. Yritämme pitää puhelinta suunnattuna satelliittiin oikeaan aikaan
VastaaPoista