Matkavene

s/y Chiara

lauantai 26. heinäkuuta 2014

Pohjoista ja läntistä Ranskaa

Viime päivityksestä on jo aikaa. Netti toimii kahviloissa tai satamarakennuksen vieressä. Tällä "isolla koneella" ei rantaan viitsi kävellä ja päivitykset odottavat hyvää yhteyttä joka saadaan veneeseen saakka. Nyt sellainen viimein on. Ostimme Netabord yhteyden Calaisista. Esitteessä luvattiin yhteyden toimivan jokaisessa pohjoisen satamassa, niin ei tietenkään ollut. No, mitäs siitä. Kirjoittelin yhtenä tylsänä päivänä pitkät tarinat wordiin ja ajattelin liittäväni sen nyt, mutta ei tietenkään se onnistunut. Tiedoston voi vain tulostaa!? Ei kopioida ei uudelleen tallentaa ei mitään.. Se siitä.

Calais

Calaisissa satoi vettä molempina iltana kun olimme siellä. Päivällä oli helle ja illalla mahtava ukkonen ja vantit vinkuivat. Uimaranta oli aika tyhjä, mutta keskustassa oli suihkulähteet joiden alla lapset juoksentelivat. Söimme ranskalaiseen tapaan patonkia ja juustoa puistossa, ankkalammen vieressä. Toisella puolella oli epämääräisiä pummeja jotka nukkuivat puiden alla. Aika pelottavia kulkureita useammasta suunnasta maailmaa. Onneksi vieressä oli myös petanque kenttä jossa oli asiallista porukkaa. Toisena iltana Kalle, sy Immigrant tuli viereen ja kävimme pizzalla kaatosateen aikana.
Kuvan kartta tulevasta suunnasta muutti käsitystä maiden sijoittumisesta, olimme tuon lilan klöntin alla.

Boulogne sur-mer
Lyhyt oli matka uuteen satamaan. Matka meni moottorilla.
Matkalla oli herttaisen näköisiä pieniä kyliä.

Mutta perillä satama oli aika ankea.

Dieppe
seuraavaan kaupunkiin oli pidempi matka, 60 mailia. Mentiin hiljaista vauhtia tuulenkin ollessa hiljainen. Ilma oli sumuinen, mutta laiva väylän vierellä aurinko alkoi paistaa ja tuuli loppui hetkeksi. Matkalla tuli vierelle suomalainen vene, Immigrant.

Suunta meillä oli sama. Ja loppumatka purjehdittiin hyvässä tuulessa. Immagrantin Kalle Saarinen pitää omaa blogia osoitteessa http://ulosmaailmaha.blogspot.com. Kalle on matkalla yksin Kanarian saarille. Pitää nostaa hattua hänelle. Aina ei ole helppoa yksin olla.
Dieppen satama oli kivempi kuin edelliset, kaunis satama ja rantaravintolat. Pidimme lisäksi huoltopäivän ja pesimme pyykkiä.

Olimme nousuvedellä rannassa. Täällä veden yläpuolella on hienoja kiviä. Riialle upeita hierontakiviä monta kilometriä. Koristekiviä äidille? En raaskinut ottaa kiviä mukaan koska niitä oli liian monta.
Ranalla oli muistomerkkejä maihinnoususta

Myös linna löytyi kaupungista.

Le Havre
Aurinkoinen matka uuteen kaupunkiin. Olimme perillä illalla kun satamakonttori oli kiinni klo 19. Elämää oli laiturissa ihailemassa auringon laskua. Meillä oli matkakrapula, mikään ei huvittanut. Seuraavana yönä jotkut ötökät pistivat ja heräsin kipuun silmässä. Aamulla tilanne oli heikko, vasemmalla silmällä näki vähän.

Onneksi turvotus laski ja pääsin uimaan mereen. Oli lämmintä ja mukavaa.
Kaupungin keskustaa emme löytäneet koko päivänä vaikka harhailimme ympärinsä.

Cherbourg
matka sujui tänne ennätysvauhdilla. Tuulen kuljattamalla vauhdilla mentiin 7-8 solmua ja virta antoi 3 lisää, eli 10 solmua. Kaikkea aikansa ja niin tälläkin kertaa. Tuuli vaihtui ja loppui 2 tuntia ennen rantaa. Yhteensä 73 mailia ja 12 tuntia. Hieno satama jossa jopa pääsee uimaan. Tällä on nyt 5 suomalaista venettä! Ennätys!! Paloma X tuli juuri rantaan, ovat matkalla kotia kohti. Prima Donna on matkalla Brestiin viemään venettä talvitelakalle. Merelle vene on myös täällä, mutta vielä emme ole nähneet heitä. Kalle odottaa gasteja seuraavalle legille Biskajan lahden ylitykseen.