Matkavene

lauantai 19. heinäkuuta 2014

Kohti belgiaa

Kohti Belgiaa
Amsterdamista lähdettiin tiistaina. Sirpa ja Seppo lähti kotiin lentokoneella. Oli aika pärjätä kaksin.

Ensimmäinen haaste oli päästä täydestä satamasta ulos. Onneksi avuliaita käsiä tuli muista veneistä ja työnsivät meitä eteenpäin. Kapteenin stressi näkyi ja kuului yökkäyksinä. Huh!
Seuraavat mailit joella olivat helppoja kohti merta, pienen vesisateen kanssa, mutta sitten tuli sulku. Olimme kolmantena sululla, ajelimme edestakaisin pitkin jokea. Veneitä tuli lisää ja rahtilaivat menivät sulkuun, ei huviveneille. Saimme Poliisit kumiveneellä kylkeen- Passit. Ystävällistä tenttausta, mihin, mistä ja minne? Hyvää matkaa!
Veneitä tuli lisää ajelemaan siksakkia jokea pitkin. Sitten taas rahtilaivoja sulkuun ja vihreä valo. Apua mikä hässäkkä! Oltiin viimeisiä joukossa siinä vaiheessa, mutta kapteeni määrätietoisesti ajoi suurimman osan ohi. 7 venettä mahtui sulkuun rahtilaivojen taakse, me olimme toiseksi viimeiset. Kylkeen hollantilaiseen  veneeseen ja sveitsiläinen yritti tulla meidän kylkeen, ei onnistunut. Meni toiseen kylkeen. Ostoksia pitää tehdä...n 10 m kiinnitysköydet, ohuet ja helpot käsitellä, puuttuvat meiltä. Sulkustressi uuvutti ja päätimme mennä Ijmuidenin satamaan, sulun jälkeen. Sekin oli suuri ja paljon vapaita paikkoja. Matka suihkuun oli pisin tähän mennessä n 600 metriä. Päivä ei ollut aurinkoinen joten taaskin suuri hiekkatanta oli tyhjä.
Seuraavana aamuna suunta oli Belgiaan, 108 mailia edessä. Lähdimme klo 11 jotta olisimme perillä oikeaan aikaan klo 5.30. Auringonnousu klo 5.58 ja nousuvesi. Melkein koko matka ajettiin moottorilla, vastatuuli. Ihan käsittämättöman kokoisia rahtilaiva parkkipaikkoja oli matkalla. 7 laivaa rinnakkain ja ainakin 15 riviä. Niitä oli matkalla ainakin 3. Yöiseen aikaan varsinkin kalastusveneiden liikkeitä pitää seurata, AIS on vain puolella veneistä. Meillä on AIS mutta ei lähettävää, koska Suomessa ei suositella sitä huviveneille. Joooo, mutta täällä kaikilla on lähettävä AIS. Rahtilaivatkin näkevät silloin veneen liikkeen, nyt me väistelemme niitä parhaan mukaan. Yritetään saada hankittua lähettävä lisälaite.

Belgian raja ylitettiin klo 00, perillä olitiin klo 5.30 kuten pitikin. Nukuimme pari tuntia ja suuntasimme kylälle. Päivällä kaikki näytti toiselta, turisteja paljon, helle, taas tosi iso uimaranta.

Nieuwpoortista lähdettin klo 11 jotta oltaisiin perillä Rankan Calaisissa klo 18. Matkalla oli kaikkea mitä purjehtijan matkaan kuuluu: tyyntä, vanhoja aaltoja väärästä suunnasta, pientä tuulta, sopivaa tuulta ja vastatuulta. Merivirta antoi lisävauhtia ja loppumatkasta vastavirtaa. Calaisin nousuvesi on 7 metriä. Odotimme satamaan menoa poijussa ja pääsimme hienosti laituriin sillan auettua. Täällä on pato satamaan ja siitä pääsee vain korkean veden +/- 2 h sisään. Illalla oli ukkonen ja satoi vettä.

1. Nyt teillä seikkailut vasta ovat alkaneet.Tuo suluissa liikkuminen on kyllä yhtä tuskaa
    mahtumisineen ja kun vielä pitää yrittää varjella veneen kylkiä.Mutta ei kun rauhallisesti vaan.Kemppiä.Terv.Antero

2. Moi Nina ja Jari,

Ihana lukea Nina sun tarinoita täältä! Kiva nähdä että seikkailunne etenee ja pärjäilette hienosti.