Matkavene

s/y Chiara

maanantai 14. heinäkuuta 2014

Hollannissa

Nettiyhteydet ovat toimineet huonosti. Vlielandiin päästiin upeassa purjehduskelissä. 79 mailia takamyötäistä suffailua. Satama oli suuri ja veneet oli jaettu pituuden mukaan laitureihin. Perinneveneitä oli n 20 täynnä nuoria. Polkupyöriä oli tässäkin pienessä saaressa satoja. Niille oli oma parkkipaikka satamassa. Kylässä oli muutama kauppa, 10 pyörävuokraamoa ja 10 ravintolaa. Söimme reissun tähän mennessä "huonoimman pizzan" valmispizzapohja, päälle täytteet. Lähtihän sillä nälkä. Hiekkadyynit vetoavat, tosin sää ei, niimpä rannat olivat tyhjiä. Jalkapallo villitsi ravintolassa.

Vlielandin jälkeen päästiin hollannin järvelle Isermerille. 2 siltaa ja 1 sulku erotti meren. Järvi on tosi matala, suurelta osaltaan 2-3,5 metriä syvä. Perille päästiin purjeilla koko matka vaikka vähän hitaasti. Enkhuisenissa tuli kesä, vihdoinkin. Lämpötila nousi, mittari näytti melkein 30 astetta. Historiallinen kaupunki oli täynnä kanavia. jari ja seppo käyttivät päivän ajelemalla niissä. Sirpan kanssa me menimme uimarannalle ja uimaan. Se olikin hieman huvittavaa. Vettä oli 70 cm noin kilometrin rannasta. Makasimme kyllä pohjassa jotta uintileima saatiin suorituksesta. satama oli suuri ,700 venepaikkaa. Olimme G3, puoli kilometriä suihkuun jne. Veneellä saa liikuntaa :)

Lauantaina oli aika jatkaa matkan toiseen määräkohteeseen Amsterdamiin. Sulku jälleen ja koska tuulta ei ollut ja ilma oli upea, käytiin uimassa Markermerissä, oikein kunnolla, vettä oli 3 metriä. Sixhavenin satama oli meidän määränpää, kuulemma paras paikka. Mahduimme ison moottoriveneen kylkeen. Seuraavana aamuna veneiden siirrot alkoivat klo 8 ja mekin siirryimme klo 9 aisapaikalle. Satamassa on ehkä 90 virallista paikkaa ja kun veneitä tulee niin sitten pakataan kaikkien eteen lisää ja n 140 venettä on yötä satamassa.
Olimme kuin turistit ja kiertelimme kaupunkia ympäri kartan kanssa. Myös kanavakierroksella käytiin suulaan oppaan johdattamana. Tämä kaupunki koettiin liian suureksi ja vilkkaaksi meidän pienelle kumiveneelle. Polkupyöriä, kanavia ja uskomaton määrä turisteja oli tämän kaupungin juttu.
3 yötä jaksoimme olla villkkaassa kaupungissa, huomenna matka jatkuu kohti uusia satamia.