Matkavene

s/y Chiara

keskiviikko 3. syyskuuta 2014

Kaikkea ei voi kuvailla sanoin eikä kameralla saa tunnetta mukaan

Baiona

Kaunis ilta

Joe ei ole vanhaa nähtävyyttä, uuden voi tehdä

Historiallinen kohde

Baiona oli Espanjan viimeinen vuono, oli aika vaihtaa maata. Tuuli oli täydellinen, pääsimme alkumaininkien jälkeen nauttimaan takatuulesta. Pelkällä isolla suurin aika matkasta, vauhti n 5 solmua.

Lipun vaihto

Lähdimme aamulla jotta ehdimme 60 mailin matkan ja perille ennen pimeää. Kohde on Leixos, satama ennen Portoa. Perimme laituriin ajoimme päivän viimeisillä valoilla. Satamatoimisto oli jo kiinni mutta ajoimme tyhjään paikkaan ja toivoimme parasta. Aamulla huomasimme, että satama oli ruma, rahtilaivojen vieressä. Keskustan kauppaan oli n 2 km matkaa.

Parasta tässä paikassa oli se, että rantaan pääsi ilman ongelmia. Ja parasta oli Porto. Mitään ennakkotietoja meillä ei ollut kaupungista. Hyppäsimme bussiin ja jäimme pois päättärillä. Kuvista ei saa mitään käsitystä paikasta, suosittelemme lämpimästi kokemaan itse kaupungin ainutlaatuisen tunnelman.

Rautatieaseman aula

Douro joella oli hurja virta

Portviini on Porton parasta antia. Kävin yhtenä päivänä Jarin sairastaessa tutustumassa hyvään juomaan Offleyn varastolla.

Olimme Leixoessa 23.-27.8.

Eteenpäin on pitkä matka. Seuraava siirtymä oli 109 mailia Peniche nimiseen paikkaan.  Ilta oli uskomattoman kaunis. Mikä olikaan meri ja mikä osa taivasta?

Matka yön yli oli pimeä ja kostea. Fosfori planktoneista näkyy meren pinnalla. Kalat hyppivät ja delfiinit pyydystivät niitä. Yritin tietysti ottaa kuvia mutta eihän valo riitä.

Olimme perillä klo 12, Peniche oli ehkä pahin laituri tällä matkalla. Tilaa on kylkikiinnityksessä n 10:lle venelle.Ohi meni paljon veneitä jotka kuljettivat turisteja läheiselle saarelle. Veneiden peräaallot rynkyttivät venettämme edestakaisin.  Kävimme syömässä grillattuja sardiineja lounaaksi  ja menin nukkumaan. Jari sinnitteli pari tuntia pidempään. Aamulla kello herätti klo 7.30. Aamiaista ja merelle. Cascaisin ankkurilahteen oli 42 mailia. Takatuuli jälleen ja tietysti sataman läheisyydessä kovin tuuli, 15,8 m/sek taisi olla enkka. Ankkuri heitettiin Sy Emilyn, Sepon viereen. Aika kauan piti jännittää pitääkö ankkuri vai läheneekö viereiset kalastusveneet.

Cascais
Veneemme on kalastajaveneiden läheisyydessä.

Kaupunki oli turisteille. Monta pientä hiekkarantaa, paljon ravintoloita, vähän nähtävää. Olemmehan lomalla ja koska matkaväsymys iski pahasti päälle ei mikään huvittanut moneen päivään. Ajoimme bensalaiturille kumiveneellä ja kävelimme ostarille tai keskustaan..siinäpä päivän tekeminen.
Jumbo kaupassa on valikoimaa TOSI paljon. Ja tuotevalikoima on laaja; autonrenkaista alkaen.

Jugurttihyllyistä on vaikea löytää maistuvinta..Tässä molemmat puolet koko pituudeltaan jugurttia..

Suomalaisia on yritetty bongailla ja uusi tuttavuus löytyikin Christer Anderssen oli satamassa Castor veneellä. Hän oli käynyt hakemassa 44 jalkaisen veneensä Kreikasta. Matkalla ensin masto katkesi, sitten peräsimestä lähti osa ja nyt viime päivinä moottori sai ilmaa ja apujoukkoja tarvittiin hinaamaan vene laituriin. Täällä veneen paperit jää kaniin ennen kuin vakuutusturkastaja toteaa veneen olevan matkakelpoinen. Christer on 72 vuotias ja liikkeellä yksin. Hän on asunut Espanjassa yli 20 vuotta ja meinasi, että vene menee myyntiin. Vastoinkäymiset alkoivat riittää. Meillä lähiaikojen suurimmat murheet ovat olleet rikkimennyt munaleikkuri ja pyykkipoika ja onhan vessan stefa vuotanut ja sitä on Jari joutunut huoltamaan.

Ankkurissa olimme 5 päivää, sitten vesi loppui ja viimeisenä iltana saatiin akutkin tyhjenemään kun tuijotettiin Peerin valikoimasta 4 elokuvaa. Siirryimme satamaan joka on kallein tällä matkalla, meiltä noin 40 euroa yöltä.
Kävimme junalla Lissabonissa. Tutustuimme kaupunkiin ratikka ajelun avulla.

Ratikka oli vanha ja tunnelmallinen. Matka kesti 80 minuttia.

Lissabon on erilainen kuin muut kaupungit. Kaikki talot ovat vanhoja ja matalia. Kadut ovat kapeita tai kujia. Lama näkyy, taloja on ränsistyneenä. Tässä yksi malli.

Kaakeleita on joka talon kyljessä.

Kadut olivat kapeita. Ratikassa kättä ei voinut laittaa aina ulos, se olisi osunut seinään, autoon tai parvekkeisiin.

Mäkiä ylös ja alas

Espanjassa ja Portugalissa on muutamia eroja.
Espanjassa englantia puhutaan tosi vähän,
Espanjassa ravintolassa arvataan ruoka jota syödään koska ruokalistaa ei ole käännetty. Ravintolassa saa tapaksen ilmaiseksi, viini ja olut on saman hintaista.
Kalaa syödään paljon ja se on paljon kalliimpaa kuin liha.
Portugalissa yleisesti kaikki puhuvat englantia.
Ruoka on "kallista". Olut on kalliimpaa kuin viini. Paljon erilaisia ravintoloita.
Ruokalista on myös englanniksi ja kaduilla opasteet myös.

Huomenna lauantaina täällä on Red Bull Lentävät härvelit show. Kävimme tänään katsomassa tulevaa ja hauskaa tulee olemaan. Kumivene on pestynä odottamassa huomista.

Sunnuntaina olemme lähdössä Madeiralle tällä tietoa, tuuliennusteita seurataan. Matkaa on 530 mailia edessä. Loma siis loppuu ja työt alkavat.. Tulimme Espanjan La Corunaan 3.8. ja 5 viikon löysäily loppuu. Valitettavasti työ kestää vain neljä vuorokautta ja sitten tutustumme noin viikon verran Madeiran saareen. Sen jälkeen noin 3 vuorokauden purjehdus kanarian saarille. Lanzaroteen sekä Fuentoventuraan tutustutaan ensin. Las palmasissa pitää olla 6.10. jolloin lapset sekä minun äitini tulee kolmeksi viikoksi meidän mukaan.

Kaikki ystävät! Marraskuussa mahtuu mukaan!
Joulukuun alussa lähdemme taas töihin, matkalle kohti Caribiaa.
Ylitykselle etsimme gasteja, ilmoita jos kiinnostaa.

1. Kylläpä taas löysitte kauniita paikkoja,varsinkin kuvat Portosta ihastutti.
    Tänään jos ymmärsin oikein lähditte sitten kohti Madeiraa joka Maijalle ja minulle on tuttu paikka.Upeita maisemia ja golfkenttiä riittää.
    Vai haette te gastia Atlantin ylitykseen?Antaahan isompi miehistö enemmän lepoaikaa mutta itse olisin todella kriittinen gastin valinnassa.Väärä sellainen voi pilata koko ylityksen ja ne viikot voivat tuntua pitkiltä ja ankeilta.Madeiralla ja Kanarialla purjehduspummeja todennäköisesti riittää joten viileää harkintaa?
    Täällä kesää riittää ja meidän autotalliprojekti etenee.Ei muuta kun hyviä avotuulia
    ja reipasta mieltä.
    Terveisin Maija ja Antero

1. Hei, te olette kuulemma muuttaneet jo. Jos uusi osoite tulisi, niin kortit löytäisivät perille?
      Gasteiksi etsimme tuttuja, ei täysin tuntemattomia.

2. moikka!Mä näin sut unessa dösäpysäkillä ja kyselin,että etteks te ookkaan enää reissussa.....se tais vaan olla muistutus käydä lukemassa teidän blogia.Nyt aattelin oikein kommentoida,että luettu on teidän reissukuulumiset...:D
    Aika mukavalta vaikuttaa....terkut Kirsi-serkulta

1. Moi, kiva että sivu on auennut. Kiitos viestistä. On mukava saada viestejä.