Matkavene

s/y Chiara

tiistai 30. syyskuuta 2014

Fuentoventura

Lanzaroten Rubiconin satama oli mukava, eikä sieltä ollut kiire pois. Pidensimme vierailua parin päivän välein. Maanantaina vuokrasimme auton Opel Corsa 1,0. Voi...Valitettavasti ne olivat loppu ja saimme samaan hintaan Opel Moccan jota oli ajettu 2000 km. Vähistä kilometreistä huolimatta ovet olivat jo kärsineet naarmuja käytöstä mutta ajo-ominaisuudet olivat oikein mukavat. Olihan Jarilla edellisistä ajeluista 3 kk aikaa ja pienoinen stressi oli. Ajoimme ensin edelliseen satamaan, Caleiroon, josta haimme stefat moottoriin. Markus lähti mukaan Arrecifeen. Toiveina oli löytää tarpeelliset veneen osat marinekauppojen valikoimista. Meille löytyi ..pihdit ja painoja kalastus yrityksiin. (Vähän harmitti )Markukselle onneksi enemmän. Käytiin moottoritien varressa Hyperdino kaupassa. Siellä oli tarjolla myös lihaa jne mitä sataman kaupoista ei saa. Kuka sitä lomalla ruokaa laittaisi?
Olut- päivitys kannatti tehdä myös, tölkki 19 cent/kpl. Vene tuli stuuvattua ja painoa tuli keulaan lisää. Markukselta ostettiin uusi järeämpi kela. Nyt kalastukseen on laitettu n 170€ rahaa. Täytyy toivoa, että myös kalaa tulee. Kaupasta kalaa olisi saanut tuolla summalla aika paljon.

Tiistaina oli huolto päivä. Stefojen vaihto ei ollutkaan ihan helppo juttu. Kone piti nostaa ylös jotta ruuvit sai auki. Puomi toimi nostimena. Ihme kyllä loppujen lopuksi kaikki onnistui.

Aikaa meni 5 tuntia. Sehän on kuin "työpäivän pituus" ja oltiin ihan poikki.  Illalla ruokana oli valkosipuliperunoita ja sipulipihvejä. Netti tökki enkä nähnyt päivän Emmerdalea. Katsominen onnistuu normaalisti telkku.com kautta. Nauhuri palvelun kautta onnistuu myös Vain elämää ohjelman seuraaminen jälkikäteen. Olipa hyvä ja liikuttava tuo Vesku jakso. Oli silmät märkänä lähes koko ohjelman ajan. Netfix ei toimi täällä ja se peruttiin. Iltaisin tekeminen on ravintolassa ruokailua tai veneellä ruoan laitto ja tv:n katsominen. Kirjat pitää säästää isolle ylitykselle.

Matkalla rantaa Fuentoventurasta
Jos olisi tiennyt millainen Fuentoventura on, olisi viipynyt pidempään Lanzarotella. Ajoimme hyvällä takatuulella mukavaa vauhtia saaren pääkaupungin Rosarion ohi, ensimmäiseen satamaan jossa voisi olla meille tilaa, Puerto Castilloon. Kutsuimme monta kertaa vhf:llä satamaa. Ei vastausta. Laiturin päässä tuli vesiskootterilla joku vastaan ja kysyimme häneltä paikkaa. Hän ei tiennyt mutta kävi kysymässä satamakapteenilta. Ei, tilaa ei ole. Ärsytti, että tyyppi ei voinut vastata radiokutsuun, fenderit olivat ihan turhaan roikkumassa. Seuraava satama Gran Tarajal oli vuoren takana. Matkaa oli 20 mailia. Kutsuimme nyt sitten uutta satamaa jotta samaa ei tarvitsisi tehdä. Soitin puhelimellakin satamaan, ei vastausta. Pimeä tuli ja ajoimme satamaan. Alue oli suuri ja oli paljon tyhjiä paikkoja. Laiturille ilmestyi heppu joka puhui vain Espanjaa. Onneksi viittomakieli toimi. Menimme hänen osoittamaan paikkaan. Seuraavaksi satamapaperit heti täyttämään. Ihan hulluahan se oli... Arvailin kysymykset ja niihin vastaukset. DOS persoonaa, dos yötä jne. Securitaksen vartija hymyili jopa lopuksi, huh, paperitöiden valmistuttua.

Aamulla näki missä sitä oikein oltiin

Autio ranta johon oli oikein nelikaistainen tie. satamarakennuksessa suihku oli, mutta vain kylmää vettä. (Minä käytin veneen suihkua.) Kaupunki löytyi kilometrin päästä ja posti. Vihdoinkin! Sain kummitytön Heljän, paketin matkaan. Saapi nähdä kuinka pitkä matka-aika sillä on. Uimaranta löytyi, joka oli tyhjä. Tässä kylässä ei ollut hotelleja eikä turisteja. Sen sijaan halvat hinnat. Viini ja olut ravintolassa 3€. Kiinakaupasta löytyi vaikka mitä halpaa. Löytyi myös veneeseen uusi pesuletku. Laitureilla ei ole ollut enää yhteiskäyttöisiä letkuja. Vieressä oli Spar- kauppa ja upeat valikoimat. Pääsi suunnittelemaan taas ruokia. Pienistä asioista tulee onnelliseksi.  Kaksi yötä riitti tyhjässä satamassa. Olihan se halpaa, 9,30 yö.

Seuraava satama oli Morro Jable. Ajoimme ohi hiekkarantojen jossa oli paljon ihmisiä. Satamaa kutsuttiin jälleen etukäteen, ei vastausta. Laiturit olivat täysiä. Pitkän edestakaisin ajelun jälkeen jälleen securitaksen heput viittoivat bensalaituriin. Ei ole tilaa. Mutta keskustelun jälkeen paikka löytyikin. Ajoimme siihen. Kun köydet olivat kiinni, tuli purjevene laituria kohti ja viittoili meitä pois. Lähdimme tietysti ja samalla selkäni naksahti köysiä irrottaessa (äkkiä särkylääkkeitä). Menimme viereisen laiturin päähän kun securitaksen heput viittoilivat sinne. VHF:ään he osasivat yht'äkkiä käyttää.
 Seuraavana päivänä menimme etsimään satamakapteenia ja maksupaikkaa, se olikin securitaksen hoidossa. Toimisto oli varastohuone ja kynä oli tekniikkana jäljentävän lomakkeen kanssa. Halpa satama tämäkin 9,30€/yö. Otimme 3 yötä.

Turkoosin värinen vesi houkutteli uimaan. Kävelimme kylän ja turistialueen läpi n 8 km ja rantaa pitkin kävellen pois, uiden välillä, ihanan lämmintä vettä. Tämä kylä on täynnä saksalaisia. Ranta oli täynnä nudisti elämästä nauttivia saksalaisia auringon palvojia...(joista en ottanut kuvaa iloksenne :)

Seuraavana päivänä menimme veneen siivouksen ja pesun jälkeen viereiselle rannalle. Hiekka ei ollut vaaleaa kuten isolla rannalla mutta vesi oli yhtä sopivaa. Ihan kuin olisi ollut lomalla.

Aamulla matka jatkui. Veneen köysiä irrottaessa selkä niksahti vielä pahemmin kuin pari päivää ennen. Lääkkeiden suurkuluttaja minusta on tulossa, vanha ja vaivainen. Juuri kun luulin selän parantuneen. Jari jumppasi fenderit ja purjeet, minä ajoin. Muuhun minusta ei ollut. 7-10 m/s sivutuuli vei meitä lujaa eteenpäin. 57 mailia meni yhdeksässä tunnissa.
 Las Palmasin satama on suuri. Täällä on täyttä kun ARC veneitä odotetaan satamaan. Moni on tuonut veneensä jo kuukausia sitten tänne. Seuraavana aamuna selvisi että saimme paikan viideksi päiväksi. Satamatoimiston jonossa meni pari tunnia. Ja lauantaina selviää jatkolupa jäädä. Eilen illalla meidät ohjattiin viereiseen satama-altaaseen. Saa nähdä saammeko olla reilun viikon täällä vielä, lapset ja minun äiti tulee ensi viikolla.
Hieman isompia veneitä on satamassa, tässä hiottiin vielä yksityiskohtia (winwin)

Purjehdukselle lähti vielä isompi purjelaiva

Ilma on tuulinen kuten osaisimme odottaakin tällä puolella saarta. Lämmintä on kuitenkin vielä. Satamassa näkyy suomen lippuja viisi kpl. Iiris veneeltä käytiin jo meitä moikkaamassa eilen tullessa.