Matkavene

s/y Chiara

tiistai 16. syyskuuta 2014

Kaikki suunnitelmat eivät toteudu

Cascaisin satamassa olimme sunnuntai aamuun saakka. Lauantaina oli Red bullin järjestämä lentokisa. Menimme kumiveneellä eturiviin merelle, annoimme kiinnitysköyden kalastusveneelle. Eväänä oli skumppa. Ilma oli sopiva, hieman pilvinen jotta aurinko ei kärventänyt liikaa. Erilaiset härvelit ottivat vauhtia ihmisvoimin ja hyppäsivät veteen.  Hauskaa oli.
Lauantai iltana oli läksiäiset meidän veneessä. Jarkko ja Seppo olivat vieraana. Paistoin lettuja ja Seppo kertoi Caribiasta, paikoista joissa hän oli 10 vuotta sitten. Kalakoukku ( puutarhakuokka) jonka ostimme Jumbosta sai uuden elämän.

Yöt matkalla olivat uusi kokemus. Täysi kuu paistoi joka yö. Oli kuin valot olisivat olleet päällä. Paljoa merellä ei ollut nähtävää eikä varottavaa. Kuuden päivän aikana näimme 4 kilpikonnaa, paljon delfiiniparvia,  1 valas, n 20 rahtilaivaa, yksi kalastusvene, yksi purje taivaanrannassa viimeisenä päivänä ja muutamia roskia.
Myrskyisimmän yön jälkeen nukuimme ja heräsimme 30 min välein tähystämään. AIS ja tutkatarkastus, näköhavainnot sekä purjetarkastus, tuulikulma. Oma torkkuvuoro oli 3 h, munakello herätti ja tähystyksen jälkeen uni tuli minuuteissa. Aamulla oli kuin uusi ihminen kun oli nukkunut kunnolla.

Suunnitelma oli mennä kauniille Madeiran saarelle. Alla olevasta plotterikuvasta näkyy yritys. Alkumatkasta menimme suoraan kohteeseen. Puolessa matkassa tuuli kääntyi sw tuuleksi. Yritimme tikkailla mutta etäisyys Madeiraan kasvoi. Emme päässeet 200 mailia lähemmäksi kohdetta. Väkisten ei kannata eden yrittää turhaan. Uusi kohde Lanzarote oli helpommin saavutettavissa. Madeiralle oli ollut 500 mailia, Lanzarotelle 700. Vuorokausi mailit vaihtelivat. Ensimmäisenä pääsimme n 80 mailia, toisena 127, kolmantena 143, neljäs 130, viides 120 ja kuudes 108 mailia. Ensimmäisenä ja viimeisenä vuorokaudenaikaan mentiin heikolla tuulella. 3. Vrk oli tuuli 10-16 m/sek. Aallot tulivat suoraan edestä. Veneen keula hakkasi aaltoihin, tuntui kuin koko vene hajoaisi ryskytyksestä. Isopurje oli 2.reivillä ja keula pienenä nenäliinana. Sinä yönä ei nukuttu. Nukkuminen onnistui yleensä myrkkyreunojen avulla sohvilla.

Yöllä

Tappi otsassa

Kuuden vuorokauden aikana oli aikaa. Huoltohommana maustehyllyn irrotus ja putsaus. Uunin heilurin ruuvin kiristys. Lukemattomia pasianssi pelejä. Iltaisin Peerin elokuvia. Toisen päivän aamuna käytiin uimassa kun oli vielä tyyntä. Toisena päivänä Jari sai kalan:kultamakrillin. Paistoimme fileet seuraava päivänä. Olipa hyvää!

Koko matkan oli lämmintä +28 myös yöllä. Uikkareilla oli pärjännyt koko ajan. Vaikka tuuli lujaa ei ollut kylmä. Vaikeinta oli opetella veden säästämistä. Vesitankki on 300 litraa. Eniten vettä kuluu pikkujuttuihin, käsien pesemiseen, veitsen, leikkuulaudan pesemiseen. Osa vaatteista, pyyhkeitä oli merivedessä. Ne piti pestä, yht 10 litraa vettä kului.

Satelliittipuhelimeen voit lähettää ilmaisen viestin tämän nettisivun kautta.

1. Moi!
    Mukavaa, että saatte nauttia matkastanne ja sehän tuntuu etenevän ihan hienosti!
    Kiva saada tunnelmapaloja tännekin. Videosta tuli hyvä fiilis! Hyvää jatkoa!