Matkavene

s/y Chiara

sunnuntai 21. syyskuuta 2014

Lanzarote

Päivät kuluvat nopeasti. Aamulla heräät ja ajattelet: tänään siivoan. Siivoat kaapin ja toisen, lattian, jääkaapin ja wc:n ja niin päivä on mennyt. Huomaamatta sitä tarttuu seuraavaan asiaan ja tuokin pitäisi... Tänne tullessa (kuuden päivän aikana) en ehtinyt lukea kirjaa kuin 100 sivua. Veneessä eläminen on helppoa. Kaikille tavaroille on oma paikkansa joten kaiki löytyy helposti. Paitsi salongin sohvan alla oleva ruokavarasto. Sieltä ei muista mitä onkaan mukana, löytöjä voi tehdä joka kerta kun kannen avaa. Itsenäisyys päivän yllätyspussilahja odottaa avaamattomana. Meillä on joulu silloin. Kiitos John ja Brita. Kiitos myös sääennusteista.

Lanzarotelle pääsimme klo 11, kolmen tunnin aamupurjehduksen jälkeen. Sillä aikaa ehdimme siivota veneen ja käydä pesulla. Vettä oli nyt tuhlattavaksi asti, koska säästimme sitä koko matkan. Valitsimme Caleron sataman, se oli suorastaan ylellinen, keidas keskellä ei mitään. Satamahenkilökunta otti veneen vastaan vaikka olimme väärässä laiturissa. Selvitti veneelle paikan ja ajoi ottamaan meidät vastaan laiturille. Ystävällisin vastaanotto tähän saakka ylivoimaisesti.

Satamassa oli toinen suomalainen vene. Markus Vilmi tuli heti moikkaamaan. Hän on 34 v, yksinpurjehtija matkalla maailman ympäri Himene veneellään. Markushan on julkkis, hänestä on ollut juttua Hearissa ja kolmosen uutisissa. Lue lisää hänen blogistaan: sailinghimene.blogspot.com Seuraavat päivät osoittivat hänen olevan esim venehuoltojen ja tekniikan erikoisosaaja. Itse en voisi kuvitellakaan olevani yksin veneellä matkalla.
Heti satamaan päästyämme menimme läheisempään kuppilaan. Jarilla oli kaljahimo, edellisestä oli liian monta päivää.
Kun tulimme veneelle vesipumppu huuti ja vesi oli kastellut takahytissä patjan. Vesisäiliön paisuntasäiliö oli haljennut. Vesi valui "pilssiin".

Voi mikä sotku.
Markus laminoi pullon. Parin päivän päästä kun tulimme saarikierrokselta huusi pumppu jälleen ja 200 litraa vettä oli lattiassa. Laminointi petti.
Jari vaihtoi öljyt ja suodattimet ja samalla huomasi, että koneen merivesipumpun akselistefa vuotaa. Stefaa etsittiin ja odotettiin. Uuden osan saaminen on arpaa. Osaako sanoa osan englanniksi, ymmärtääkö myyjä ja onko osaa saatavilla? Ei ole helppoa. Hyvin kävi tällä kertaa-Volvon huolto tilasi stefan, toimitusaika 2 vrk. Myyjä oli tulossa Puerto Blancaan silloin ja lupasi tuoda meille osan silloin. Kahden päivän päästä hän soitti, että auto on rikki, hön ei tulekaan. Soitimme Markukselle ja hän kävi hakemassa sen. Ja maanantaina vuokraamme auton ja käymme hakemassa stefan. Samalla käymme Arrecifessä. Siellä on tarvikeliike jossa saattaa olla muuta hyödyllistä.

Caleron satama on n 400 veneelle, myös jättikokoisille veneille paikkoja.
Satamarannassa oli vaatekauppoja ja ravintoloita joista sai hyvää ruokaa. Menneiden vuosien huonoruokamaine on mennyttä onneksi. Pitää vain valita oikein. Pizzeriassa saa hyvää pizzaa, mutta ei pihviä jne. Yleisravintolaan ei kannata mennä, siellä ei ole mitään hyvää. Uimarantaa ei ollut lähettyvillä.
Yhtenä iltana menimme Markuksen kanssa Puerto Carmeniin. Taksin saaminen oli saavutus. Kolmannella kerralla onnistui. Menimme routa66 ravintolaan. Amerikkalainen tyyli ja ruoka oli hyvää. Illan bändi tuli vastaan portaissa, tutun näköisiä. 6 vuotta sitten kun olimme saarella näimme/kuulimme heitä monta kertaa. He olivat soittaneet edellissä ravintolassa, missä kävimme viimeksi,  7 vuotta ja nyt tässä 2 vuotta. Samaa sukkahousuheviä yhä.

satamaa

Keskiviikkona kävimme saarikierroksella. Pettymys sisällöltään (viinitilakäynti kesti vain 10 min) mutta onhan saarella paljon kerrottavaa. Tässä Timanfayan suojelualueelta kuvia:

Saarella on 300 tulivuorta jotka ovat toimineet viimeksi n vuonna 1850. Tulivuoret ovat rivissä.

Tulivuori on vielä kuuma, oksat syttyvät palamaan kuumuudessa.

Ämpärillinen vettä lentää ilmaan.

Kävimme kääntymässä La Gerian viinitilalla.

El golfo pienenee joka päivä

Turistit

Luola

Olimme Calerossa 5 päivää. Keskiviikkona matka jatkui 10 mailia eteenpäin Puerto Rubiconiin joka on Puerto blancan kyljessä.

Puerto Rubiconin satama on n 500 veneelle ja mitä parasta, sillä on oma uima-allas.
Täällä on ollut vähän pilvisempää pari päivää, mutta lämpö on sama +28-32.

Toisena päivänä menimme rannalle, oli lämmintä vettä.

Jarikin oli paikoillaan..tunnin

Kävely Puerto Blancaan

Nyt ollaan oltu matkalla kolme kuukautta.
3200 mailia takana.
32 satamaa/ankkuripaikkaa.
Tiistaina Fuentoventuralle.
Ollaan lomalla.
Odotetaan vieraita Suomesta.
Takahytti on vapaana 21.9.-6.10., 26.10.-17.11. ja 25.-30.11.