Matkavene

Matkavene
s/y Chiara

sunnuntai 7. kesäkuuta 2015

Azoreilta Englantiin, kolmas ylitys





26.05.2015  Tiistai Kapteenin palsta ( kapu aloittaa )


Aamutoimien jälkeen pitää käydä satamatoimistossa, maksamassa venepaikka maksu 7 päivää 84 egee, sisältää siis: Vesi, sähkö, Wifi, vessat ja kylmät suihkut...Ranta grilli+polttopuut ja biitsilläkin suihku!
Kaupassa käynti myös oli ohjelmassa vielä ennen lähtöä, vihanneksia ja pakaste sikaa, kanaa ja jogurttia 1300 mailin tarpeisiin kahdelle...Kauppalasku juomineeen noin 210 egee..Viimeksi meni tonni!
Eilen annettiin Sindbad-viiri Chiara teksteillä, kattoon kiinnitettäväksi. Rantabaariin.
Sitten ruvettiin tekeen lähtöä! Vene on aisoissa kiinni kahden veneen paikalla ( kapeiden svedu cryssarien koko ) ja yhteensä kuudella ( 6 ) köydellä, kovan svellin takia, itäiset tuulet tekee svelliä satamaan sano satamakapu.
Ja sit rupes tapahtuu: meidän vieressä, yksi tyhjä paikka välissä, oli Ranskalainen 38 jalkanen Cruiseri ja se teki lähtöä...Jep ihan rauhassa vaan odotellaan! Vanha ukko puikoissa ainaski 80 vuotta taulussa ja kuulo heikko, näkökyvystä ja reflekseistä puhumattakaan, ajattelin kuitenkin et Pro äijä ja hallitsee tilanteen? Niin ja miehistönä oli kai sen skidit ja lapsen lapset sekä yks äijä laiturilla, päästämässä köysiä, sen verran kansaa laiturilla ja veneessä et pääteltiin pärjäävänsä ilman meidän jeesiä.
Svelli kiusaa ja 10 ms. Tuuli takaa ja ahdas allas kahden laiturin välissä...Saivat käännettyä vetoköysillä veneen menosuuntaan ja kaikki hyvin! Paitsi että Vanhakubbe tulee täysillä laiturin päähän yrittää kääntää...Ei käänny...Ei osu meihin ( hesari ois mahtunu väliin digitaaliversio siis!) Mutta paikallinen kalastus troolari, aallonmurtajassa sivuparkissa jäi alle...Takakaide repes puoleenväliä kalastuspaattia..Hirvee ryske ja pauke kuuluu ja paikalliset saapuu zekkaan mikä tilanne?
Me ei jääty ihmettelemään vaan lähettiin ihan rauhallisesti, peruutus, pysähdys eteenpäin hiljaa oikealle veneiden välistä, aallonmurtajasta ulos...( parimetriset kuohut suuaukolla ja kaapee kohta kone huutaa täysillä 3500 kierrosta ja kulkee 3 knotsia...Jees selvittiin...Huh huh.. Joo jos se äijä ois osunu meihin sillä vauhdilla ja ottanu meidän foilin ja purjeen messiin, ni sinne ois jääny koko paska! Ei mitään korjauspalvelua koko saarella! Nosturi on ja ylös ois saatu...
Sääikkunaa etsiessä ja saarella viikon maaneena ja kaiken nähneenä, kiva vihdoin taas päästä merelle.
Suuntana pohjoinen koska itätuulellla pakko vaan nousta ylemmäs.
Päivän lounas jäi väliin ja illalla katottiin puolet leffasta ( Joku tekoäly leffa ) tänään jatketaan samaa leffaa. Ruokana oli siis makkarapannu ranskalaisilla. 
Tuulta riittää ja hyvin kulkee, yö oli helppo tuulen ollessa 8-10 ms. Ja ruori lukittuna 40 apparin kulmaan, toimi koko yön, kerran meni piihin pikku plägähäiriön takia.

27.05.2015 keskiviikko Kapteeninpalsta


Aamu meni pitkäksi kovan rynkytyksen takia, cryssiä kympin tuulella, hyvin kulkee mut metelii lähtee ja vinossa mennään..Vuorokausi 133 mailia oiken hyvä ja tuulta riittää vielä, plägää odotellessa.
Noustiin aamiaiselle vasta 10 jälkeen ja 12 aikoihin lähti lapasesta ruorilukitus...Hyvin toimiii silti.
Lisää purjeita laitettiin Klo: 14.00, nyt genua 1- reivi. Tuulee 8 ms. 6,2 knotsia kulkee suuntaan 5 astetta
Ja ruori lukittuna säästetään autopilottia, ja muutenkin lukittu ruori pitää nousukulman koko ajan ideaalisena. Kokki haluaa tänään tarjoilla loput ranskalaiset jauhelihapihvien kanssa, ( jäiset ) Meidän kymiö pitää jäiset jäisenä ja näin ollen säilyvät pidempään. Ruokajuomana punaviini Ermelinda, rypäle lajikkeesta ei selvyyttä? Mutta ihan hyvää, 5 litraa maksoi 7 euroa/laatikko ( ei halvinta.)
Kapu hakee nyt bissen ja jatkaa sitten.
Sääikkuna oli tällä kertaa haastava ja piti kysyä suomalaiselta metorologi-yhteenliittymältä neuvoa? Samaa mieltä kapun kaa..Ekana ylös pohjoiseen pari vuorokautta ja sit koneella NE. Plägässä...
Nyt pakasteita jääkaapistossa joten fisut saa olla rauhassa meressä. Katotaan ku plägät alkaa!
Ilma lämpenee kokoajan? Kesää kohti ollaan menossa. Kivaa hei! 
Peer ja hanhiemo ( sorsa ) Riia otetaan seuraavaksi kyytiin, heti Juhannuksen jälkeen ja mietitään sopivaa pick-up mestaa? 


Delffiinit, ilmeisesti pullonokka-delfiinit tulee heti kisaamaan kun keula rupeaa pärskimään: Tippuu aallon pohjaan ja kuohuaa....

27.05.2015 Torstai kapu jatkaa...


Ilta muuttuu yöksi ja kello: 04.30 ( UTC ) alkoi plägä, eka isopurjeen kanssa ja aamulla ysin aikaan oli tuuli kääntynyt taakse ja iso myös otettiin pois, tuuli nyt 0-3ms. ( Volvo jatkaa!) 
Amiaisen jälkeen taas ruvetaan odottamaan kello 12.00 uutisia/säitä. ( päivän kohokohta!) 
Tänään ohjelmassa Marine-filler kittausta, oviaukon, kattoluukun vieresä: Reikä! Jokin osunut siihen? Ja takana perässä sihit- loodassa sama homma....Myös fenderi sukat pitää kiristää alapuolelta.
Ehkä myös viehe veteen?? Jos delfiinit pysyy poissa?
Tänään(kin) kapu kokkaa: Ja vuorossa legendaarinen spagetti Polognese.
Vaihtelevissa tuuliolosuhteissa? Välillä tuulee heikosti, suunta vaihtelee? Ja lopuksi taas volvo ajaa....
Ei saatu tänään korjattua reikää eikä kiristettyä fender-sukkia. Rauhallinen päivä kaikenkaikkiaan!

28.05.2015 Perjantai kapu jatkaa...



Aamulla oli taas tuuli tullut takaisin ja siirtynyt nyt pysyvästi SW/S- tuulille...Meteorologit ilmoitti tänään viestissä että: 45N jälkeen saa kääntyä, kohti maalia 70-80 astetta, ja 4 päivää tuulee tätä 10-25knt. Matka on pitkä ja tätä ylitystä on ajettu jo yli 3300 mailia. 2 viikon pysähdystä välillä, muuten skönellä!
Nyt ajettu 370mpk. Ja vähän toista tonnia jäljellä. Parit isot valaat meinas jäädä alle? 25 metriä styyrin puolella. Kokki sano että tänään ois hampurilaiset ja salaatti Cociksella.
Pesupäivä, Lämmin suihku, ei tarvi vettä säästää, ollaan kahdestaan ja 30% ajettu jo. Uudet vaatteet päälle ja olo hyvä!  Takatuuli alkoi blosaamaan oikein kunnolla: 10-17ms. Ja meno sen mukaista, ryskyy ja paukkuu...Kaapeissa olevat tavarat vaihtaa taas paikkaa....Autopilotti jaksaa ajaa, edessä genuaa enään metri auki silti vauhtia riittää 5-8 knt.  ( sgilaan stadist veks....) Laulaa T. Nurmio
Nyt pitäis näillä tuulilla päästä? Zekataan huomenna, öitä!

29.05.2015 Lauantai Kapteenin palsta ( kapullla on asiaa taas)


Lauantai aamu ja väsyttää....Yö oli meluisa ja isojen ja lyhyiden ( kuin itä-merellä ) aaltojen ansioista keikkuu keikkuu....Ja kolisee....Sataa ollaan sisällä ja lämmitin ollut koko yön päällä, minimi teholla, sisällä lämmintä ja kuivaa koko veneessä! Seppo suunnitteli, päivitti ja asensi ( kapu jeesas snadisti ja tarjoili olutta ) täydellisen Webasto-järjestelmän joka hyttiin ja vessaan.
Suunniteltiin yhdessä kokin kanssa päivällistä. Päätettiin pitää paastopäivä! Joo joo...kuka uskoo? Eli kanaa ( Chiken ) tortilla, sipuli, Tex-Mex style! Ja punaviininä Portugalialaista house-vine:ä. 
Matkaa jäljellä 960mpk. Englannin Plymouthiin, koitetaan sinne siis! 4 vuorokautta nyt tultu ja 500 mailia tultu, yli 120/päivä, ok! Päivä pilvessä, vähän kirkastuu? 4.3A lataa paneeli.
Matkaamme on ehtinyt ajatella? Oliko järkeä? Kivaa? Maksoko liikaa? Kestikö paatti? Entä suhde vaimoon? Viimeaikoina on ollut hermo pinnassa ja hihat palaa liiankin helposti välillä! Joo loppupeleissä vuosi samassa pikku-paatissa mennyt kuitenki hyvin. ( kapun mielestä.) Yllättävän hyvin kaikki kuitenkin pelannut ja pikkukorjauksilla selvitty! Järkeä: Joo suosittelen kaikille joilla mahdollisuus vuorotteluvapaaseen. ( kapulle ei myönnetty! Onnex oma kuljetusliike.) Vuorotteluvapaa on siis käytännössä sitä että nykyisestä nettopalkasta, jää puolet käteen!! Siis puolet!, Ilmaista rahaa siis. Ja kun lähdet matkaan vuodeksi, myös laskut loppuu!! Kämppä vuokralle, lyhennykset pois pelkät korot maksuun. Muistakaa että eläkkeellä ei kukaan lähde enään minnekkään omalla veneellä, ainakaan jos ei ole käynyt ennen kokeilemassa isoja aaltoja!


Kivaa: Sanomattoman kivaa oli/on! Matka jatkuu ja uusia paikkoja tulee eteen euroopassakin. Caribian rannat ja pikku-mestat koettuna omalla veneellä, Jees! Kysykää vierailtamme jotka olivat messissä?
Kallista? Tällä matkalla on budjettimme 2000euroa/kk. Samaa rahaa ei ole Suomessa käytössä lainojen lyhennysten, verojen ym. Muiden typerien laskujen takia. Maailmalla on niin paljon halvempaa asua paatissa kuin saaressa suomessa. ( Larussa.) Kestikö paatti: Joo kesti yllättävänkin hyvin ja autopilotin kanssakin pärjää nykyään ja se ajaa joka kelissä! Alkumatkan vuoto vannasputkestakaan ei ollut iso homma korjata. Akut meni vaihtoon ( uudet oli hankittu matkaa varten) Solar-paneeli meni myös uusiksi. merivesipumpun stefa vaihdettiin ( kapu vaihto itse.) Makeavesipumpun paisunta-säiliö hajos: Pakkasvika! Lieden toisen polttimen kiinnitys mutteri hajosi. ( Toimii silti.) myös jakodiodi- rele hajosi ensin 12 volttisen kahvinkeittimen aiheuttaman jännitepiikin takia. ( poistettiin koko keitin aluksesta). Toisen kerran akkujen takia ( latas hupakkuja jotka oikosulussa ja kaikki virta meni starttiakulle.) Isopurjeen ylin laattatasku repesi, laatta poikki, genuassa hankausjälki keulakaiteeseen osui. ( korjattu myös purje ja kaide fyllattu) 

Navigointipollttimo edessä, ei kestänyt piti vaihtaa takasin hehkupolttimoon ( Pekka Halkosaari ) tiesi etukäteen! Kapu ei uskonnut. Ja viimeisenä vaan ei vähäisempänä suhde vaimoon: Ninaan siis! Joo ei lähtenyt Harrin matkaan vaikka sitä jo jotkut odottivatkin? Suhde lujittuu ja kaikki veneessä pitää osata tehdä jakaen! Siis kaikki..Tämä on erityisen tärkeätä, mikäli haluat lähteä pitkälle matkalle kahdestaan veneellä. ( esim. Reivata, vendata. Jiipata, landata, väistää, kokata) vahtivuorossa ei herätetä toista jos ei pakko! Tämä on tärkeätä...Ai niin ja sama heebo joka korjas peräsimen putken, sai myös jammumme kondikseen! Uimurikammion tiiviste oli painunut kasaan ja vuoti kun bensapinta ylitti tiivistekohdan, piti Caribialle asti viedä korjattavaksi

.
Laitan tähän juttuun muistelukuvia matkan varrelta....Ja haen nyt oluen!
Säämiehemme/naisemme suomesta käsin lähettämät ( käsittelemät) säätiedot myös erittäin tärkeät ja hyvät). Ei tarvita mitään erikois-laitteita! Satelliittipuhelin data-ominaisuudella riittää mainiosti ja blogiin päivitys kerran päivässä, pitää myös omaiset aisoissa. Myös veneen varustelun ei tarvitse olla niin ihmeellinen? Ihan kaikkea ei tarvitse olla! Pakolliset:  pelastuslautta. ( ISO-norminmukainen alle 24-h riittää 6-hengen, makuupaikkojen mukaan.) Ebirip-poiju, Whf, AIS ( EHDOTTOMASTI lähettävä-ais ) köysiä monta yli- 50 metristä, tutka, i-podi kaikilla kartoilla..navionics ok. Jolla ja kunnon moottori ( malta.) vara-polttoainetta ( meillä yht. 240 litraa ) vettä 300 litraa ja pullovettä sata/ lärvi. Säilykkeitä, jauhoja ym. Ym....Kuukauden tarpeeksi. En luettele tässä veneen muita varusteita katsastus ym. Varaosia,öljyjä,crc,kalastus....myös paperikartat pitää olla mukana. ( isolla mittakaavalla riittää nykyään ) Ei täällä ole väyliä eikä kiviä, pari riuttaa ne näkee parhaiten plotterista! Ankkuripeliä ei ole myöskään Chiarassa. 20 metriä 8-millistä lenkkiketjua ja 50 metriä Tarzan- köyttä riittää meille...Myöskään keulapotkuria ei ole! Eikä tule! Kunnon AV ja PA-järjestelmä on tarpeen! Leffat kovalevyllä Full-HD 400kpl. Riittää ja Biisit Spotify:llä 1700 off-line tilassa soitettavissa. Ja Bimini on myös ehdoton lisävaruste jos ei haluta melanooma-syöpää.


Suomenlippuja muutama ( ne kuluu ) ja kohteliaisuusliput pitää myös olla valmiina! Tullilippua ei käytetty missään...Bruce-ankkureilla ( 2kpl.11 ja 15 kiloiset ) pärjättiin hyvin. Paljon muistitilaa tietokoneisiin tai ulkoisiin kovalevyihin ( meillä 3 terran merivesijäähdytteinen leffoja varten ). Valokuvia ja videoita tulee paljon....Face-book ja blogi myös ehdottomat!
Ilta pimenee ja Peer-arkistosta sukellusvene-leffa: Vihollisen vesillä ja Fajitakset lärviin....
Tuuli kevenee ja otetaan yö-reivit käyttöön 2. Isoon ja metri genuaa auki, näillä mennään yöhön, Ninalla eka vahtivuoro.....Hyvää Yötä!



30.05.2015 Sunnuntai Kapteenin palsta
 
Aamu alkaa auringon paisteella ja moottorin käynnistämisellä kello 05.30 Yö oli rauhallinen ei laivoja eikä veneitä nähty. Paluu sesonki eurooppaan alkaa olla käsillä, ihme kyllä yhtään purjevenettä ei tällä legillä nähty? 



Säätiedot tulivat taas! Kiitokset stadiin niistä...SWS tuulta luvassa ja 15-30 knozin välille luvassa, joten vauhtia riittää ja päästään suoraan kohti Englannin kanaalia. Jos tänään sitten huoltoa veneelle? Nina aloittaa tiskaamalla, kapu kuivaa.....
Sain kuin sainkin itsestäni irti ja rupesin fendereitä huoltaan! Täällä on hyvä kun on aikaa ja tehtyä myös näitä tylsiä duuuneja, alasukan helma nippusiteellä kiinni ja lisää ilmaa putkeen, samalla yhdestä solmu auki ja uusi viereen. Myös paisuntasäiliöön ( makeavesi ) nyt ilmaa pumpusta.
Lounaaksi oli siis pizzaa al'a Polognese ja halpaa punaviiniä.
Takatuuli voimistuu ja käy todella kovaksi myös aalto kasvaa...Lopulta vain myrskyfokka edessä! Koko yön paukkuu ja meinaa nousta ilmaan...Enkat tälle legille jo: 13.2 knt. ( siis myrskyfokalla!)
Tuulta 10-20 ms.

31.05.2015 Maanantai  ( kapteenin palsta )



Yö rauhaton kovan kelin takia....Nukkuminen vaikeata, olo kuin hississä olevassa pesukoneessa...
Autopilotti jaksaa ajaa pienellä purjeella ja takaalloilla...Onneksi täydellinen suunta ja Kohti Canaalia mennään. Tätä menoa jatkuu vielä vuorokausi ja sit kevenee ja plägä uhkaa taas.
Kokilla tänään kaksi eri safkaa tehtävänä? Nina valmistaa perinteisen sianlihakastikkeen ( läskisoosin ) ruskeeseen kastikkeeseen, sipulin ja suolan kera, valmiiksi kuorituilla keitinperunoilla. Kapu maustaa ekana kanan klabbit jerk-mausteella, antaa muhia ja sit tunniks uuniin....Huomenna skruudataaan ne galsana, siitä lisää huomenna! ( vikat tuore safkat ) Sit fisustamaan ku plägä tulee...Varaudu kaitsu isoon fisuun! ( Se tulee vielä! Jos ei täällä niin itä-merellä ja se on sit Lohi.) 
Tänään ajetaan suuntaa 80 astetta, takatuulella SW. Reippaassa 10-20ms. 699 mpk. Jäljellä Englannin Plymouthiin.
Autopilottimme rupes paukkumaan, näytti heikkouden merkkejä! Annettiin levätä ja ruvettiin ajaan käsin, tunnin vahdeilla aloitetaan ja yöhön mennään....Siirryttiin takas 46 asteeseen pohjoista kevyemmän kelin toivossa ja löytikin pienempää aaltoa ja tuulta 10-13 ms.SW ja gps suunta 95 astetta.
Tuoreet sämpylät tauluun ja goisaamaan tunniksi. Hyvää yötä kaikille! 


01.06.2015 Tiistai kapteenin palsta ( kapulla on asiaa )


Aamuyöstä laitettiin autopilotti taas töihin..10.00 asti toimi...Sit räsähti ja jäi luistamaan. Sillä lailla!
Keli kovaa, ei voi tehdä muuta kun ajaa, no sikshän täällä ollaan et saa purjehtia. joo megatskit jäi kapulle 2.5 tuntia kesti, taka-aallot piti huolen et aika kului. Sit kapu puikkoihin ja Nina väänsi legendaariset hodarit: nakki kuumaan veteen ( ei kiehuvaan ) paahtoleipäviipaleet kevyesti grillissä, sinappi ( Turun ) ketsuppi ( Heinz ) ja tuoresipulia. Nam nam.
Keli kevenee ja aallot mataloituu, aika ruveta korjaamaan autopilottia! Hätäpinna esiin ja ajamaan, ruori irti, työyksikkö irti ja osat pöydälle. Alennusvaihteen kolme alinta ratasta taas hajonneet ja hihna luistanut löysäksi. Normi huolto siis. Vielä löytyi yhdet vaihtorattat vara pilotin työyksiköstä, eikä tarvinnut uutta laittaa! Sekin löytyy JP-boat toi meille uuden vaihteiston Caribialle. ( Hyvää palvelua.)
Hihna oli myös ehjä vielä, snadisti kulunut, siirsin paikkaa ja kiristin ohjeen mukaan. Ruori paikalleeen ja testi: Ei toimi? Vittu! Uusiks koko homma pura,kokoa,säädä,testaa.....asenna, yksikkö kädessä johdot kiinni? Toimii jees. Yksikkö ruoriin kiinni ja ruori paikoilleen vauhdissa takatuulella,onnistuu! 
Otettiin uus kulma purjeisiin nyt truewind 100 astetta, 2-reivattu iso ja genuaa metri auki, kulkee NW- tuulella 6 knozia, suoraan kevyesti, ei painetta ruorissa, huollettu autopilotti ajaa taas! Loistavaa...Niin ja tuulta on n.10 ms. Kello nyt 20.30 Utc ja matkaa jäljellä 614 mpk. Peer-arkistosta leffa foot- loose 
Klassikko kasarikamaa, hyvät biisit. Ja bisse maistuu lämpösessä veneessä. ( Oho leffa olikin uusi versio klassikosta foot-loose ja ihan hyvä!) 


02.06.2015 Keskiviikko  Kapteenin palsta ( asiaako?) 



Aamuyöstä 01.30 jälkeen, odottamamme blägä tuli kuin tulikin ja ihan ajallaan: Ensin tuuli pyörii ja pyörii..4-5 ms. Pitäis vielä kulkea? Mut Vanha maininki tappaa tuulen jämät ja räminä ja saatanallinen pauke alkaa! Myös kaapistot veneessä aloittavat soitantansa: ekana kattilakaapin kannet, sitten keulahytin hengarit! ( sammakon kurnutusta muistuttava saundi, ei löydetty vielä aiheuttajaa?) Maustehylly jatkaa ja kranaatit rupee lenteleen....Myös konehuoneesta kuulunut ihme nitinä? ( se selvisi ja äänilähde oli diesel-linjan pääkytkimen letkujen hinkkaaminen seinämään, saatin poistettua.) 
Joo pitkälle on pitkä matka....Päätettiin sit mennäkin Ranskaan ja Prestiin! Siistii ei olla käyty? Ylityspurjehtijoiden ( vähän ku me?) mekka tämäkin. Englantiin sit seuraavaksi! Jees Ranskan lippu vaihdettiin mastoon...Kokki sano et viimeiset tuoresafkat tänään. Siis Kapun uunissa paistamat kanan-klabbit ( jerk-maustetut ja valkosipuli-marinoidut) kermaisella kastikkeella ja Basmatian riisillä sekä halpaa punaviiniä lasiin! 
Ai niin!  ja siima taas vedessä! Tänään taas pinkki-örkki lisäpainolla...Tuoretta kalaa halutaan! 
Nyt matkaa jäljellä Prestiin on klo 16.00 425 mpk. Ja aurinko paistaa volvo ajaa pilotin  kanssa kimppaan. 
Meteorologimme stadista antoivat lähes yksimielisen tiedon plägästä ja sen kestosta? 15.00 18.00 tai 21.00 päättynee ja tuuli samalla kääntyilee kohti etelää.. ( käänty jo mut ei tuule vielä 16.45 utc ) 
Dieseliä kulunut ennätysmäärä ja syykin selvä: Jatkuva lämmitys öisin ja eilen myös päivällä, täällä saatanan galsaa...
Hei aika alkusalaatin ja aperitiivit myös! Tänään vihersalaattia,tomaatilla ja kurkulla...Kapun salaatti-kastikkeella...Aperitiivina Vodka Caribia ( = junttiversio Rom-punch ) Joo kiva aluksessa 2-invertteriä ja kaksi tietokonetta käytössä yhtäaikaa...Vain netti puuttuu.




03.05.2015  Torstai Kapteenin palsta ( rokka päivä )

Tänään aamu alkaa auringon paisteella ja yöllä alustetuilla purjeilla, plägä taittu ja pitäis päästä nyt hyvillä kulmilla ja reiluilla tuulilla lähes perille asti! ( sunnuntaiksi ennustivat vastatuulta ja kovaa vielä.)
Joo otsikosta nähdään mitä tänään kokki meille tarjoaa: Hernekeitto ja pannukakku juomaksi maitoa! Myös uuni-tuoreita porkkanasämpylöitä tarjolla sopan kanssa! Nyt sivutuulta siis 10 ms. Ja ajetaan käsin kahdessa vuorossa. Kapu sgiglaa 12.00 alkaen pari timmaa...
Brestissä odotta bubi ja Mc-Donalds. Ja tuoretta patonkia rockford juustolla ja simpukat samalla kastikkeella....Jees! Kiva tulla manner-Eurooppaan taas. Vielä matkaa siis 320 mpk. Koitetaan keretä jo Lauantaiksi Ranskaan, koska tuulta näyttäis olevan ja ehdittäis ennen vastasia sisään...
Tänään ei kalasteta reippaan kelin takia. Villit itä-meren lohet odottavat meidän Rapaloita ( 3 kpl ) Ja kalakunkku Peer Savolaista! 
Kapu tuli tauolle ja rupee tiskaamaan, samaan aikaan sämpylätaikina nousemassa...Ja pannari taikina turpoamassa. Ameriikkalaista omppuhilloa odotellessa....
Nyt ajetaan 2-reivatulla isolla ja fokalla sivutuulessa 90-100 astetta tuulee 10ms. Ja suuntana Brest 75 astetta...Juna kulkee 6-9knotsia jatkuvalla surffilla, täydellistä racea, joutuu ajamaan kokoajan...Tuuli kääntymässä länteen ja sit taas pilotti ajaa pelkällä genoalla.




04.06.2015 Kapteenin palsta

Tänään aamulla paistaa aurinko ja genoa hakkaa edes takas keulalla....Pitää muuttaa kulmaa ja avata purjetta lisää, edelleen tuulee takaa ja pilotti ( viallinen nakuttaa, rutisee ja luistaa....) Kapua pelottaa avata masina...mutta pakko korjata...Joo ei kolvia?! eikä tinaa!? Varsinainen matkavene, jossa ei kolvia eikä tinan pätkääkään....Abico-liitin viritys, pilotin moottorista irronnut miinus-johto ( molemmista: myös varayksiköstä irtos juotos-liitos) tinalla  ja tulella ois onnistunu fixata? Ehkä? Näissä veneissä pitäis olla huolenpitosopimus! Aina ku jotain vikaa soita korjaaja paikalle...kiinteään kuukausihintaan..n. 100 euroa kk. Ois sopiva hinta mun mielestä. Joo toimii nyt joten kuten? Brestistä pitää ostaa kaasukolvi ja tinaa. Ja kolvata moottorit kondikseen. 
Alkusalaatit kapun kastikkeella ( salainen resepti ) ja päivällisenä Chorizo-pastaa, Anskun ja Saulin reseptillä, vähän soveltaen. 
Joopa! Pitkä on matka...perille tekis jo mieli! 178 mpk maaliin Brestiin Ranskaan. Keli kevyttä ja takaa tuulee 4-5 knozia spiidi, onneks ei kiire! Sunnuntaina aamusella, ehkä perillä? 
Tänään tankattiin vara diesel kannut tankkiin ja viimeisessä kannussa oli pohjalla jotain shittiä? Näytti ihan paskalta ja jymähti kertis lasiin ku terva? Ei edes bensa liuottnu? Vaan yhdessä kanisterissa neljästä (4). Onneks hiffattiin ku trattina 1.5 litran vesipullo, näkee hyvin mitä jerrystä tulee? Kannu oli puhdas ku bentsiinillä huudeltiin.....Ollaan käytetty koko matkan ajan suojaainetta dieselin seassa, myös varakanistereissa....Ekana Grotamarea, ei saa mistään lisää! Viime huollossa vaihdettiin molemmat polttoaine suodattimet ja puhtaita olivat! Chitti oli vain yhdessä kanisterissa? Kannut siis uusia, ostin ne matkaa varten, juuri diesel-pöpö vaaran takia. 
Paistinpannu tirisee ja Chorizo-makkara tuoksuu....Taitan heittää vapaalle!



05.06.2015 Lauantai Kapteenin palsta

Yö meni hienosti: Autopilotin rutinalla ja aina välillä paukkuen? Vaihteisto rupeaa oleen kaput! Ei auta rattaitten vaihto enään...Uutta kehiin ku päästään Brestiin. Amulla AIS-hälytyksiä peräkkäin, paljon kalastusveneitä, ( pieniä laivoja ) kaikilla ais:sit hienoa! Vielä ku vastaisivat VHF:llä kun kutsutaan? Ne vetää jotain perässään ja fogelit seuraa pitkällä noiden Homo-fiskareiden perässä, ( katso kuvakaappaus AIS-tiedoista.) 



Sit rupes piippaan ja kapu meni zekkaan mikä tilanne? Pilotti pimee: 
ei pyöri moottori enään! No onneks enään 100 mailia maaliin.
Aurinko paistaa ja oiken lämmin on. Tuulta ei ja volvolla mennään! Myös tuulen suunta täysin takaa, illasta alkaen vastatuulta loput matkasta...
Jep jep....Seppo oli tiukkana keväällä ennen kuin lähdettiin matkaan, et kolvi pitää olla! Joo joo tuumi kapu ja meni bisselle baariin...Kolvi ja kolvi....Siis pitää olla mukana, ois tarvittu jo monta kertaa matkalla, toinen tärkeä on kuumailma puhallin ( hevy-duty) malli, ei mikään fööni!
No niin kauhiaa ku joutuu ajaan! Joopa! matkaa siis nyt jäljellä kello:14.00 97mailia tasan.
Kokilla vapaapäivä ja tarjolla eilistä Chorizo-laatikkoa, hyvää ja tulista muuten olikin. Halpaa punaviiniä vielä lodda jäljellä. Bisset loppu tätä stooria kirjoittaessa, kapu siirty jo punkkuun...
Täällä niin paljon fisustajia että päätettiin jättää kalat niille.
Super-kiitokset meteorologillemme Britalle ja Johnille, jotka jäävät ansaitulle vuosilomalle  nyt.
Asennettiin PA-järjestelmä ulos ja kuskille musiikkia täysillä 1600 biisiä sekoittajalla...
Täällä on muitakin AIS-liikenne aika ruuhkaisa?
Molemmat purjeet saatiin vetämään ja 120 asteen kulmalla kohti Brestiä....6-7 knotsia spiidi. Tuuli alle 8 ms. Ja tulihan se odotettu vastainen myös...22.00 alkaen ja kryssitään nyt! Kevyessä tuulessa.



06.06.2015 Kapteenin palsta (kapu lopettaa plogin tähän....)
No niin täällä ollaan: siis Brestissä Ranskassa, onnellisena mutta väsyneenä, jouduttiin valvomaan vika yö kelin ja rikkoutuneen autopilotin takia. Oli vähän ruuhkaa matkan varrella. Bisse käyty jo dokaamassa ja hyväähän se oli. Täällä kaikki taas toimii: sähköt, vedet, wifi ( veneessä ) suihkut...Kaikki lähellä 30 egee/vuorokausi.
Paska keikka, mutta tulipahan tehtyä, mailit näkee plotterista mitä ajettu tähän asti...
Aurinko paistaa ja elämä hymyilee, kiva olla Euroopassa.
Blogin pitäjällä ei mitään lisättävää...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti