Matkavene

s/y Chiara

perjantai 28. marraskuuta 2014

Viimeiset takahytin käyttäjät, lähdön tunnelmaa ja ostoksia

Teneriffalla saimme purjeet takaisin korjattuna hipiltä.

Hinta oli vain 90€. Laitoimme ne lauantaina paikoilleen ja sunnuntaina suuntasimme takaisin Gran kanarialle. Kokeilimme ensin kolmos reiviä (isopurje siis mahdollisimman pienenä). Tuuli oli noin 6m/s ja vauhtimme vain 4,5solmua. Vauhti ei ollut meille mieleinen ja laitoimme ykkösreivin isoon. Meillä pitää purkaa edellinen reivi (irrottaa köydet isosta purjeesta) kun vaihdetaan ykkösen ja kolmosen välillä. Kakkosreivi on paikoillaan koko ajan. On tärkeää osata vaihtaa reivit kovassa kelissä. Pysyä puomin vieressä aallokossa ja saada köydet irti ja uudelleen kiinni. Huomattiin, että lisäkiinnitys liinoja tarvitaan jotta Jari pysyy veneessä. Tuuli kasvoi jälleen ennen saarta, sivutuulella 12 m/s on inhottava ohjattava. Sivusta tulevat aallot kääntävät venettä. Nyt olisi kolmosreivi ollut kiva, mutta keli ei antanut mahdollisuutta sen laittamiseen takaisin. Kakkosen piti riittää ja kaulapurje oli vain puoliksi auki. Tai ajattelimme, että matkaa on jäljellä vain vähän..Inhottava keli kesti 2 tuntia kunnes saaren suoja helpotti  ja tuuli kääntyi vastaiseksi. Menimme Anfiin ankkuripaikalle. Olimme perillä klo 19 ja oli  pimeää. paikassa oli yllättävän paljon veneitä. Eteläinen tuuli keikutti meitä katkonaiseen uneen.
Aamulla kävin sukeltamassa veneen pohjaa. Sinkit näyttivät olevan paikoillaan. Vesirajassa oli toisella puolella hieman heinää muuta näkyvää ei ollut.

Jari on ollut kipeänä lauantaista saakka. Maanantaina kuume nousi 39:ään. Siirryimme ajoissa Puerto Moganiin, pääsimme aalonmurtajan viereen laituriin. Paikka oli tuulelle altis.
Tiistaina Isäni ja Katri tulivat vierailulle. Valitettavasti viikolle sattui poikkeuksellisen huono ilma. Aallot vyöryivät aallonmurtajan yli. Tuuli tuli satama-altaaseen ja veneet keikkuivat, köydet narisivat yötä päivää. Jari suostui lääkäriin keskiviikkona. Lääkärin mukaan keuhkoissa rahisi. Lääkkeet auttoivat viimeisenä päivänä (seitsemän päivän kuuri) ja tilalle tuli nuha, yskä ja silmätulehdus. Apteekista lisää lääkkeitä..
Keskiviikkona tätini Sirkka ja hänen miehensä Lasse tulivät käymään veneellä. Sadekuurot peittivät maata puolen tunnin välein. Kävimme kävelemässä kun se oli mahdollista.

Torstaina Menimme käymään Sirkan ja Lassen ystävineen vuoraamassa talossa San Augustinissa. Voi wau, mikä paikka. Aivan mieletön. Kohtuullisella vuokralla 600 neliötä, poreallas, uima-allas, sauna ja vaikka mitä. Alkoi mietintä, kuka lähtisi meidän kanssa vuokraamaan "huvilan" ?

Upea illallinen ulkona terassilla oli mieleenpainuva. Jari ei päässyt valitettavasti mukaan, kuume oli vieläkin korkea. Kiitos vielä kerran koko huvilan porukalle, että pääsimme näkemään paikan.

Lauantaina oli syntymäpäiväni. Ikäkriisi kestää onneksi vain päivän vuodessa. Ajoimme bussilla Puerto Ricoon. Söimme ensin ja istuimme sen jälkeen iltaa suomalaisessa Pappatunturi baarissa ja pianobaarissa.

Perjantain markkinoilla ei satanut mutta kova tuuli lennätti kojuen katoksia.

Maanantai ja isän lähtöpäivä tuli taas nopeasti. Olen iloinen, että jaksoit tulla vaikka välillä tuntuikin toiselta. Ja toivottavasti Jarin tauti ei tarttunut teihin.

Tiistaina meillä oli pyykkipäivä. Keskiviikkona siivouspäivä. Torstaina kävimme Las Palmasissa. menomatka kesti 1,5 h kahdella bussilla. Tulomatka 2,5 h yhdellä bussilla. Ostimme Corte de Inglesistä säilykkeitä mitä täältä ei saa ja sataman venetarvikeliikkeestä tarvikkeita.

Torstai iltana alkoi jälleen kova tuuli lännestä. Veneemme tuulennopeusmittari näytti perjantaina laiturissa hurjaa lukemaa.

Tänään perjantaina kävin tilaamassa huomiseksi kampaajan. Kirjotan blogia uima-allas baarin ravintolassa, tuulen suojassa. Nettiyhteydet toimivat ravintoloissa, veneellä erittäin harvoin.

Suunnitelmamme jatkuvat seuraavasti. Jos tämä myrsky antaa myöden lähdemme sunnuntaina Teneriffan etelärannalle pariksi yöksi. Siitä jatkamme La Palman saarelle ja olemme siellä pari yötä. Ke/ to ensi viikolla lähdemme ylitykselle. Säästä ja terveydestä se on kiinni. Mutta tietoa siitä sitten kun tiedetään.