Matkavene

torstai 21. elokuuta 2014

Viimeiset yöt Riaksella pohjois Espanjassa

Muros
Olimme kaikkiaan 5 yötä satamassa. Olisihan sitä voinut lähteä aiemminkin, mutta vasta viimeinen yö oli ilmainen, muuten alennusta ei saanut. Kaupunki on viehättävä ja tarpeeksi pieni.
Pääsin ensimmäistä kertaa hiekkarannalle makoilemaan. Jari ei tietenkään malttanut olla paikoillaan vaan soitteli kaverit läpi. Eväänä rannassa oli kuohuviinipullo :)

Marian päivän juhlinnan kunniaksi räjäytettiin rakettipommeja. Klo 10, 12 pommia. Ne pommit olivat sellaisia joita meillä ei taatusti saisi olla. Tärähdykset tuntuivat kylkiluissa asti. Mitään väriä ei niissä ollut. Rantakatu suljettiin ja siellä oli markkinat. Illalla rantatelttaan tuli bändi ja Dj. Me nukuimme jo ennen musiikin alkamista ja heräsin neljän aikaan yöllä kun koko juhlakansa hoilasi jotain biisiä. Säkkipillit soivat ja välillä DJ karjui unen läpi. Aamulla kadulla näkyi väsynyttä juhlakansaa. Uudet rakettipommit ammuttiin ilmaan klo 11. ja illalla klo 19 pommit lensivät ilmaan tauotta PUOLI TUNTIA!

Tarvitsimme liikuntaa ja päätimme kävellä San Fransiscon uimarannalle. Aurinko porotti mukavasti vuoren rinteelle ja 45 minuuutin kävelyn päässä oli upea puhdas ranta.

Syötiin kivalla terassilla meren rannalla joka oli Leirintäalueen yhteydessä..
Illalla grillattiin sataman japanilaisessa puutarhassa kanaa ja kasviksia.
Yhtenä päivänä vahattiin veneen perä uudestaan. Samalla meni kaikki perässä olevat kaiteet yms. Tulipa siisti, nyt kelpaa peruutella laitureihin Portugalissa.

Playa de Silgar (Sanxenxo)
Uusi ranta jossa olimme ankkurissa. Tämä erosi muista rannoista turistien määrällä. Klo 10 alkaa olla 20 astetta lämmintä. Silloin väki tulee rannalle kävelemään. Rantavettä kävellään edestakaisin (ranta vain n 1 km). Klo 16 jälkeen alkaa uiminen ja rantavekotusten vuokraaminen. Olimme ensimmäisen illan rannan sisäänajoreitin edessä. Jep, tuli paljon kyselyitä ja huutoja ja valokuvia otettiin meistä. Toisena päivänä viisastuneena, siirryimme kauemmas aukosta, omaan rauhaan. On jännä miten jokaisessa rannassa tuuli kääntyy saman oman aikataulunsa mukaan. Klo 16 asti tuuli tuli mereltä SW, ja sitten se vaihtoi suuntaa n puolen tunnin välein.
Näkymä rannalle veneestä.

Tässä paras näkymä ravintolasta merelle.
Otimme lasin viiniä n 30cl ja tuopin olutta hinta 5,60. Hintaan sisältyi perunalastut, pähkinät ja oliivit. Ei paha, olimme hienostuneessa seurassa hetken ja palasimme rantakadulle.

Jätimme kumiveneen parkkiin näiden veneiden viereen.. Hillitön ökysatama, toinen toistaan suurempia moottoriveneitä. Tuli köyhä olo..

Harvinainen merimerkki tällä alueella.

Vaarallinen paikka matkalta seuraavaan satamaan, kaksi majakkaa.

Bahia de Baiona
Viimeinen Espanjan ria meidän matkalla. Ranta samanlainen kuin muualla ja menimme ankkuriin koska tiedossa oli, että Portugalissa ei ole montaa ankkurilahtea (onkohan yhtään?).

Valitsimme paikan toisen suomalaisen veneen viereen. Jarkko on Turusta ja matkalla yksin suurimman osan. Hän tulikin soutaen kuulumisia kysymään. Viimeinen nähty suomalainen oli hänen tyttärensä joka lähti Brestistä kotiin yli kuukausi sitten. Illalla menimme keskustaan koska sopivaa grillauspaikkaa ei löytynyt lähettyviltä. Wau, mikä ravintolakatu.. n 4 metriä leveä katu joka oli täynnä ihmisiä jokainen ravintola oli täynnä.  Illalla otimme yhdessä baarissa lasit portviiniä ja sen kanssa vähän juustoa NAM!

Aamulla ei ollutkaan niin ihanaa kuin illalla. Näkyväisyyttä ei ollut...ollenkaan

No, mittarikin oli ihan pihalla...

1. Kyllä näköjään purjehtien näkee hiukan erilaisen Espanjan kun seuramatkalaisena.Mielenkiintoista on lukea ja kuvista nähdä miten upealta luoteis-Espanjan rannikko näyttää.Kartalta sitten rannikko etelään näyttää jo tylsemmältä mutta skuutit tiukalle ja menoksi.
    Terveisiä ja kiitos kortista.
    Maija ja Antero

2. Kiitos viestistä. Uutta päivitystä Portugalista tulossa lähi päivinä. Ollaan ankkurissa ja nettiä ei ole kuin ravintoloissa. Terveisiä!