Matkavene

s/y Chiara

maanantai 25. toukokuuta 2015

Azorit, Floreksen saari

Tulimme saarelle yöllä klo yksi. Oli pelottavaa ajaa pimeässä, pienessä tihkusateessa satamaan. Kallioissa kuului aaltojen pauhu, ihan vieressä. Rantautumisvalmistelut olivat myöhässä ja menimme laituriin vain muutaman fenderin ollessa paikoillaan. Armoton svelli riepotti venettä ja kesti monta Jarin raivokohtausta ennen kuin vene oli kunnolla kiinni. Olimme merellä 16 vuorokautta ja 3 tuntia. Maileja tuli 1820. Nukkumaan pääsimme kolmelta yöllä. Aamulla satamatoimistoon jossa oli erittäin avulias ja ystävällinen palvelu. Satama on rakennettu v 2011. Vaihdoimme laituripaikkaa hieman suojaisemmalle puolelle svellistä. Tulli tulee veneelle ehkä jonain päivänä, enää sitä ei tarvitse etsiä. Laitureilla on sähkö ja vesi, suihkuun pääsee omassa veneessä. Netti saatiin parin päivän odotuksen jälkeen myös veneeseen. Satamapalveluita ei ole. Rannassa on yleinen wc ilman paperia ja lämmintä vettä.

Harri sai ostettua lentoliput Lotan välityksellä ja hänen saarella oloaika oli lyhyt. Lento seuraavalle Sao Miguelin saarelle lähti ennen kolmea. Sieltä Lissaboniin ja sitten Helsinkiin. Matkustusaika oli yhteensä 20 tuntia. Kiitos Harrille. Oli kivaa, että olit mukanamme. Säät suosivat meitä, eikä pahaa keliä saatu onneksi päällemme. Purjehdus on helppoa kun autopilotti jaksaa ajaa. Silloin ollaan matkustajia ja yritetään saada aika kulumaan.

Hiljainen on kylätie.....

Euroopassa jälleen. Karibia ja sen lämpö on muisto iholla. Rusketus on lähtenyt, haalistunut. Täällä yö lämpötilat ovat 14-18 välillä. Eilen perjantaina oli ensimmäinen kuuma päivä n 26. Paikalliset ottivat aurinkoa rannalla ja kävivät uimassa.

Olemme Lajes das Floreksen kylässä. Satamassa purjeveneet vaihtuvat usein. Suurin osa menee seuraavaksi Horttaan 130 mailin päähän. Kylämme on hieman eläväisempi kuin muut nähdyt kylät, vaikka ihmisiä ei näissä kuvissa näykkään.

Floreksen saareen lähdimme tutustumaan vuokra-autolla. Karttana toimi pieni matkaesite johon saaren lähes kaikki tiet ja nähtävyydet oli merkitty.

Nissan micra toimi hyvin vuorilla, vain kerran jouduimme peruuttamaan kun moottori ei jaksanut kiivetä ylämäkeä. Ensimmäisenä päivänä ajoimme saaren pääkaupunkiin Santa Cruziin. Sieltä etsimme sairaalan ja sairaalasta hammaslääkärin. Oli erikoista asioida viittomakielellä ja hammasta näyttäen kun kukaan ei puhunut englantia. Hammaslääkäri löytyi ja hän puhui onneksi kieltä jota ymmärsin. Jarilla lähti paikka hampaasta ennen Bermudaa. Kipua ei ole ollut tähän mennessä mutta oli parempi paikata se uudestaan kuin pelätä pahinta. Hammaslääkäri otti Jarin vastaan iltatyöpaikassaan klo 18. Työ kesti 20 min ja maksoi 35 euroa.

Päivällä ajoimme saaren pohjoisosaan. Saaren rannat ovat jyrkkiä.

Ponta Delgada

Ajellessa, kauniita maisemia katsellessa tuli nälkä. Silmä tarkkana etsimme ravintolaa pairi tuntia kunnes pohjoisen kylästä Ponta Delgadasta löytyi yksi. Otimme possua ja vasikkaa pihveinä. Possu oli kuivaa, vasikka hyvää. Annokset olivat isoja ja halpoja, 8€. Muut asiakkaat lähtivät kun me menimme sisään..

Saaren keskiosa on niittyä tai nummea, tasaista. Siellä on kraateri järviä. Paljon aitauksia jossa oli lehmiä ja mullikoita syömässä. Saaren korkein kohta on 914m.

Järviltä tuli puroja ja upeita vesiputoksia syöksyi jyrkänteitä alas.

Kukista tämä saari on saanut nimensä ja niitä onkin paljon, joka paikassa. Gladioluksia, galloja ja muita meille tunnettuja leikkokukkia kasvaa luonnonvaraisina. Esitteestä luimme, että täällä ei ole villieläimiä lainkaan.

Toisena autopäivänä ajoimme länteen. Lähellä Fajazinhan kylää löysimme vesimyllyn joka oli auki ja esittelyssä. Vanha rouva puhui paljon portugalia meille ja yritimme lukea rivien välistä :) Mylly oli tehty 1862 ja toimi yhä.

Saarella asuu noin 3000 asukasta. Satamatoimiston mukaan kaikki haluavat saarelta pois koska täällä ei ole töitä. Lapsia, nuoria ja aikuisia näimme vähän, vanhuksia enemmän. Ajoimme saaren jokaiseen kylään. Käsittämätöntä miten autiota. Fajazinhan kylässä näimme vain yhden vanhuksen istumassa penkillä.

Faja Granden kylä oli vähän erilainen. Hurjat rakentamissuunnitelmat jolle oli tehty rantabulevardi mutta taloja oli tehty vain kolme tien varrelle. Kylässä näimme kulkueen jossa oli neljä henkilöä mukana. Kahdella oli joku lippu ja ensimmäinen kantoi kruunua kädessään. Kuulimme, että saarella on maanantaina pyhäpäivä. Syytä siihen emme saaneet tietää. Tämän kylän rantaan rakennettiin juuri pari suurta telttaa. Kaikki saaren asukkaat mahtuisivat niihin.

Matkalta löytyi majatalo/ hotelli. Parkkipaikalla oli viisi autoa ja taas nälkäisinä menimme etsimään ravintolaa. Baari löytyi josta tilasimme voileivät a 1,50€. Vuokrattavat huoneet olivat vanhoja mutta kauniisti istutettuja kukkia oli pehmentämässä kiveä. Ainakin eksoottinen majapaikka.

Saaren talot on pääsääntöisesti perinteisiä kivitaloja.

Rocha dos Bordoes

Saaren hintataso on meille sopiva. Ravintolasta saa ison annoksen kahdeksalla eurolla. Juomat ovat euron. Kun meillä oli vielä auto kävimme ostamassa painavat ostokset matkaa varten, 161 euroa.
Viinien hintataso on taas kohdillaan

Vene tankattiin myös omia kanistereita käyttäen, huoltoasema on kylässä. Diesel maksoi 95€/80 litraa.
Jokaisessa kylässä rannalla on grillauspaikka. Lauantaina grillasimme siellä kanaa ja vihanneksia.

Tämä satama on aika uusi. Kivetyksiin ovat purjehtijat tehneet omia muistokuviaan. Pitihän meidänkin tehdä sellainen, ensimmäistä kertaa.

Nyt on maanantai. Meidän pitäisi lähteä huomenna kolmannelle isolle ylitykselle kohti Englantia. Säät eivät lupaa parasta. Viime viikko oli pläkää ja tällä viikolla on tiedossa tuulta koilisesta.

Matkaa Plymounthiin on 1300 mailia. Matkan pitäisi kestää 12-15 päivää. Vastatuuli vaikeuttaa ja pidentää matkaa todennäköisesti. Laitatahan meille taas viestejä satelliittipuhelimeen.

Bermuda kertomukseen on lisätty kuvia, käy katsomassa juttu uudestaan.

25.05.2015 Kapteenin palsta (kapulla on asiaa)

Jep jep1 Vanhana ( yli 50 V. ) EU-fanina pakko myöntää että tässä on järkeä! Kuvankaunis kukka-loisto saari, tyhjenee asukkaistaan ja hienot kivitalot jäävät myyntiin pilkkahintaan! Odottamaan meitä tulevia rikkaita EU-eläkeläisiä,  Paikat pidetään uskomattoman hyvässä kunnossa ja ruohonleikkaajia,  siivoojia,  aitojen ym. rakenteitten talojen kivijalkojen ym. mestojen kunto on erinomainen ja säilynevät meille tuleville eläkeläisille kondiksessa...Portugalia tarjoaa EU-eläkeläisille ensimmäiset 7 vuotta ilman veroa..Siis eläke puhtaana handuun, ilmainen terveyden hoito+lääkkeet! bisse 2 euroa ja pihvi 8 euroa ravintolassa siis. Saarelta löytyy täydellinen terveyskeskus/sairaala/hammashoitola. Koko vuoden keskilämpötila +17 astetta. Mikä mietityttää vielä?  EU=sama ku menis härmässä mökille!

Tänne jos rakennettais suomalainen yhteisö? Niin oltais samantien kunkkuja ja saatais saari haltuun helposti!

Ollaan siis grillikansaa me suomalaiset! sekin on täällä otettu huomioon! Täällä joka kylässä, rantaan rakennettu grillit ja katokset (mikäli kylässä rantsu) myös polttopuut on valmiina! (uskomatonta mutta totta!) Kokki testas paikalliset ajopuut, mistä hiillos syntyy..Ja toimii siis loistavasti.