Matkavene

keskiviikko 14. tammikuuta 2015

Grenada, eteläisin saari matkallamme

Prickley bay marina

Sadetta, sadetta ja vähän vielä lisää sadetta.
Grenada ei ole antanut alussa parasta kuvaa mahdollisuuksistaan. Tulimme tänne sunnuntaina.
Lähtö Carriacousta oli dramaattinen. Käytimme perän ankkuria joka on Jarin mielestä helpompi nostaa koska se on kevyempi, ketjua vain 3 m. Tuulenpuuskat olivat 12m/s. Ankkuriliina on kiinnitetty keulaan. Suunnitelma oli päästää se irti keulasta ja vene kääntyy. No ei tietenkään, liina meni peräsimen väliin koska liina oli kuiva eikä uponnut kuten märkänä. Jari hyppäsi veteen ja painoi jaloilla liinaa alas ja minä vedin ylimääräistä liinaa ylös. Vihdoin vene kääntyi ja liina oli suorana. Peruutusta moottorilla ja Jari kiskoi liinaa. Ongelma oli kova tuuli ja se, että liinaa ei saanut kiinnitettyä nopeasti. Käsivoimin liinaa ei saa pidettyä puuskassa mitenkään. Metri kerrallaan kohti ankkuria, sitten tuntui kuin se oli ollut jossan takana kiinni ja epäiltiin jo mooring painolaattaa. Taas metri ja liinan yli ja ihme kävi, ankkuri irtosi. Ei taideta käyttää enää perän ankkuria..

Matka Grenadaan oli 39 mailia, menimme saaren itäpuolelta. Tuuli vaihteli 8-14m/s. Iso kakkosreivissä ja keulan kokoa vaihdeltiin tuulen mukaan. Saderintamat menivät yli ja nostattivat tuulta. Harmaat lokin näköiset linnut syöksyivät veneen yli. Ajoin 6 h ja naama tuntui palaneelta. Jari teki jänishodareita ajoruoaksi (kuivaa jauhotonta nakkia jota on vieläkin 2 pakettia Kanarialta). Perillä oltiin sateiden välissä klo 17.30 juuri ennen pimeää. Sy Himene/ Markus Vilmi oli parkissa kaapelin päässä. Illalla käytiin kylässä hänen luonaan.

Sateella on apaattisempi olo, ei tee mieli mennä mihinkään. Veneen huoltohommissa se on unelma aikaa, varsinkin kun kätevä tekijä oli auttamassa. Markus tiesi valmiiksi ostopaikat eikä aikaa mennyt hakemiseen. Jari kertookin huolloista enemmän.
Lahti jossa olemme on vihreävetinen. Näkyväisyys n 2 m. Lahdella on n 150 venettä ankkurissa. Prickley bay marina on lahden itäpuolella, n 30 venepaikkaa. Lahden pohjoispäässä on Spice island telakka alue. Lahden rannalla on upeita huviloita, melkein linnoja. Täällä todellakin on erilaista kuin Carriacoussa. Pari rantaravintolaa, siistejä, hinnat sen mukaiset.
Rannan tuntumassa on suomalainen vene. Se kohtasi matkallaan tänne vähän erilaisen kohtalon.

Täällä kuunnellaan vhf:stä uutisia aina klo 7.30, kanavalta 66. Kauppabussit= pakettiauto johon mahtuu 18 hlö, lähtee rannasta klo 9.30. Sillä pääsee hyvään kauppaan josta saimme ensimmäistä kertaa kolmeen kuukauteen härkää, oli pihvi-ilta, lisukkeena valkosipuliperunoita.  Muita muita kaivattuja elintarvikkeita saatiin pitkästä aikaa. Hintataso on korkea ruoassa, kuin Suomessa. Ymmärtämään sen, saarella/ maassa on vain n 100000 asukasta ja lähes kaikki tuodaan jostain muualta. Lämpötila on 25-32 astetta.

Veneen tolpassa on 4 pöllöä (muovia)vahdissa ja takatukka lokkeja keulassa.

Torstaina oli vähemmän sadetta ilmassa kuin muina päivinä. Kävimme Markuksen kanssa bussilla saaren pääkaupungissa St Georgessa. Matkustajalaivat käyvät tässä satamassa. Toinen puoli kaupunkia olikin turistikauppoja täynnä. Ruokapaikkaa oli vaikea löytää, laivamatkustajat eivät taida paljoa syödä rannassa.  Vanhan 1890 luvulla tehdyn tunnelin kautta pääsee myös toiselle puolelle kaupunkia. Käytiin myös veneliikkeessä ja löydettiin pari yövaloa ulos.

Perjantai aamuna käytiin kaupassa, tällä kertaa ostoskierros kesti 3 h. Jotkut käyvät vain kerran viikossa kaupassa ja tarpeita on silloin paljon. Meillä meni vain hermot.  Illalla käytiin rannan kuppilassa kuuntelemassa musiikkia, kaksi saaren bändiä esiintyi.

Lauantaina pidettiin vapaa päivä. Ostettiin nettiyhteys veneelle ja katsottiin leffoja Netfixistä. On muuten ensimmäinen maa matkalla jossa ohjelma toimii. Heikohkolla nettiyhteydellä ihme kyllä elokuvat pyörivät ongelmitta. Täällä voi valita tekstitykseksi Espanjan tai brasilianportugalin. Puhekieleksi onneksi sai alkuperäiskielen: englannin.

Sunnuntaina tilattiin taksi ja käytiin vesiputoksella Annandale fallsilla. Upea paikka! Samalla käytiin järvellä josta joki saa alkunsa. Ihan toinen maailma, kuin olisi ollut Suomessa. Matkalla nähtiin apinoita. Onneksi olin ottanut meille mukaan evääksi banaanit, jotka apinat juoksivat hakemaan kun näkivät ne. Auton ikkunoista ne vielä tarkistivat onko niitä lisää.

Kapteenin palsta 14.01.2014 ( kapulla on asiaa)
Sillä lailla...Täällä Grenadan Bricley Baylla  kaikki hyvin ja alkaa olla vene taas kondiksessa! Saatiin siis työyksikkkö korjattua, vaihteistovika!  Kolme ratasta oli kulunut neliöiksi ja jääneet jumiin....Kysymys on alennus vaihteesta jolla välitys saadaan hitaammaksi ja tarkemmaksi. Huoltomies saatiin veneeseemme  korjaamaan ja päivittämään  muitakin asioita: Biminiin uudet takalkiinnikkeet, haponkestävästä putkesta heloineen , jääkaapin tuuletusta parannettiin, uusi aurinkopaneeli kannelle 150wattinen. Eilen latasi sateisten kuurojen välillä jopa 7.5Amppeeria. Ohjauspulpetista ei löytynyt kontaktivikaa ja pilotti siis toimii nyt! Ja huoltomiehenämmehän on legendaarinen yksinpurjehtija Markus Vilmi Himene veneineen.

Täältä Grenadasta saa  marketeista taas ihan mitä vaan Euroopan malliin! Joten siis Angnushärkää Chiileläistä (halpaa) punaviiniä...Vieraanamme luonnollisesti Markus Vilmi jäi myös yökylään....
Täällä on rauhallista ja ilma paranee perjantaihin mennessä, sadekuuroja tullut pitkin viikkoa päivittäin myrskytuulipuuskien kera. Yli 40knotsia puuskissa lahdella....Ankkuri kovilla!

Rannalla loistava venetarvikeliike Budget Marine missä myydään taxfree hinnoin veneilijöille tarvikkeita ja varaosia, veneenpaperit ,maahantulotodistus tarvitaan taxfree kauppoihin, ( muuten ei saa ostaa mitään)! Toisella puolella Lahtea on Bricley Bay marina jossa laiturit useammalle veneelle. Ja juomavettä saa ostaa nyt maksoi 56 litraa 4.20 ItäCaribian taalaa.
Tänään Kapu kokkas Lasagne oikeasta naudan jauhelihasta  valkokastikkeineen, kokonaan itsetehtynä. Täällä  vifiyhteydet hyvät baareissa, ei yllä veneeseen asti, rahalla saa veneeseen asti netin....puolen megan yhteyden. Tänään vein kaasupullot 4kpl, marinaan täytettäväksi ja perjantaiksi luvattiin toimittaa takaisin. Saa nähdä kohdataanko vielä pulloja? ( ei mitään papereita täytetty vastaanottopisteessä) Pesulassa siis!